A viselkedéskultúra megtanulható
Mostanában hallottam a mondatot: "Az EU tagja bárki lehet, de europiernek születni kell." Mint kiderült, ez nem feltétlen van így. A viselkedés, a hozzáállás, a megjelenés, és a különböző protokoll szabályok igenis tanulhatók.
Természetesen a viselkedéskultúra igen összetett fogalom, ami messze nem merül ki a különböző protokoll szabályok ismeretében. Összetett, mégis azt gondolom, hogy tanulható, és fejleszthető. Ma már mindenki mosolyogna a rendszerváltáskor felbukkant "lila zakós" menedzsereken, és nagyon kevesen kötnének velük megállapodást. Úgy gondolom, hogy egy túlzóra sikerült smink, egy alkalmatlan öltözék, vagy egy szerencsétlenül megfogalmazott mondat ronthatja esélyeinket, legyen szó akár tárgyalásról, vagy állás interjúról. A szerencsésen kialakított megjelenés nemcsak vonzóbbá teheti egyéniségünket, hanem növeli magabiztosságunkat és egyszerűen jobban érezzük magunkat a bőrünkben.
A külsőségeken túl fontos lehet a tárgyalási illetve prezentációs technika elsajátítása, valamint az ehhez szükséges elegancia. Sokfelé tapasztalható az a megközelítés, amikor egy megbeszélésre bármelyik fél "győzni" megy. A hangsúlynak pedig közös érdekeink, egyéni és együttes céljaink megvalósulásán kellene lennie, nem pedig az "ellenfél legyőzésén". Így konstruktív partnerként hagyhatnánk azután el nem a csata, hanem a tárgyalóteret.
Nehéz egy-egy példát, vagy viselkedésmintát kiragadni, hiszen ez egy összetett világ, de hadd említsem még meg a szerepazonosság kérdéskörét, ami a tárgyalások, de általában a hivatalos érintkezések során gyakran a másik neuralgikus pont. Az életben mindannyiunknak számos szerepben kell megfelelnünk. A gond ott jelentkezhet, ha egy-egy szerep határait nem húzzuk meg kellő pontossággal, illetve ha egy-egy csalódásunkat, konfliktusunkat egy másik szerepbe is átvisszük. Egy példa a hivatali életből: súlyos hiba, ha a minket ért sérelmeket beosztottjainknak adjuk tovább ahelyett, hogy a sérelem okozójával – aki sok esetben "a főnök" – oldanánk meg. Így az eredeti konfliktus is fennmarad, és újabbak is keletkeznek. Sorolhatnám napestig.
A lényeg, hogy létezik jól kidolgozott, tematikus, területekre osztott képzés, ahol a résztvevők fejleszthetik, érzékenységüket, képességeiket, ismereteiket. Mert ahogy az angolszász közmondás tartja: "Soha nincs második esélyed az első benyomásra"
b. á
Hozzászólás zárolva.