Az életre nevelés
Az iskolaévek kezdetén az a legfontosabb, hogy a gyermekek vonzó családpéldákkal találkozzanak. Legyen magától értetődő az, hogy családban élni jó, és ez a természetes. A jelentős számban csonka családokban élő kisiskolások érzékenységére különös figyelmet kell fordítani.
Nem divatosak a férfias erények. Nemcsak fegyelemre nem nevelik őket – noha a férfiasság ott kezdődik, amikor valaki parancsolni tud önmagának -, hanem egy másik, klasszikusan férfias erényről sem esik szó: a lovagiasságról. Ami mindig a gyöngébbet illeti meg, s ebben a viszonylatban a lányok a gyöngébbek.”
A családi életre neveléssel és a nemi neveléssel összefügg az egészséges életmódra nevelés; az egészség a teljes testi, lelki és szociális harmónia állapota. Az a fontos, hogy a fiatalság ismerje fel: az egészség olyan érték, amelyet az egyénnek és a közösségnek egyaránt óvnia, ápolnia, védenie kell. E cél csak akkor érhető el, ha párosul az önmagunkért és másokért – családunkért, környezetünkért – érzett felelősséggel. Az egészséges életmódra nevelés kiemelt szerepet játszik az egész családi és iskolai életben. A legfontosabb a megelőzés, az egészségmegőrző szokások tevékeny kialakítása. Már ebben a korban különös gondot kell fordítani a drogmegelőzésre. Meg kell tanítani a gyermekeket arra is, hogy édességet, gyógyszert idegenektől ne, hanem csak a szüleiktől, a nevelőiktől és az orvosoktól fogadjanak el: legtöbbet talán kisiskolás korban tehetünk, hiszen a tanító tekintélye, meggyőző példája többet érhet, mint később a hosszan tartó rábeszélések.
A szerző gyakorló pedagógus
MARKÓ EMIL
Hozzászólás zárolva.