Az iskolafóbia létező jelenség: tippek és tanácsok, hogyan kerülhetjük el
A tanévkezdés jó alkalom arra, hogy nyíltan beszéljünk az oktatással együtt járó gondokról is, mint például az iskolafóbiáról. Aki nem hallott még erről a fogalomról, most mindent megtudhat róla.
Legyünk reggelente határozottak
Minél tovább marad otthon a gyermek, annál nehezebb lesz a visszatérés, ezért ragaszkodjunk ahhoz, hogy neki az iskolában van a helye. Ha nehezen indul el reggel, és az iskolafóbia tünetei felerősödnek, érdemes határozottan fellépni: ne kérdezgessük a gyereket, hogy hogy van (ha elég jól van ahhoz, hogy felkeljen és összekészülődjön, akkor képes iskolába is menni).
Súlyos esetben a fokozatosság a célravezető
Ha a gyermek súlyosan szorong (egyeztetve az iskolával) a fokozatos visszatérés mellett is dönthetünk. Például az első napon csak elvisszük őt az iskola mellett, a második napon bevihetjük őt fél napra, vagy csak egy-két kedvenc órájára, a harmadik napon próbálkozhatunk a teljes nappal.
Kérjük az iskola segítségét
Ahhoz, hogy az iskolában is segítséget kapjon, mindenképpen egyeztessünk a tanárokkal a gyermek állapotáról, és kérjük a támogató segítségüket. A szorongásos tünetek megjelenésekor bátoríthatják a gyermeket arra, hogy például bemenjen a tanterembe.
Forduljunk szakértőhöz
Ne feledjük, az iskolafóbiának komoly okai lehetnek. Ilyen például a szociális, generalizált vagy szeparációs szorongás, kényszerbetegség, illetve szelektív mutizmus (amikor a gyermeknek nehezére esik a tanárok vagy társaik előtt megszólalni). Ne féljünk segítséget kérni a szakértőktől (gyermekorvos, – pszichológus, – pszichiáter)! Főleg, ha úgy érezzük az iskolafóbia tartósan fennáll, megkeseríti a mindennapokat, és semmi sem segít a leküzdésében.
Még több iskolakezdés témájú cikk:
- Iskolakezdés: új stresszfaktor lehet a járvány
- Iskolakezdés – a magyar szülők több, mint háromnegyede digitális oktatásra számít
Hozzászólás zárolva.