Dán dizájn – Az egyszerűség szépsége
A dán izájnban a dán kultúra lényege tükröződik. Demokratikus szemléletmód, letisztult formák és felhasználóbarát megközelítés. A dán dizájn fogalma az 1940-50-es években vált ismertté, amikor a dán tervezők nagy sikerrel alkottak a háború után fontossá váló tartósság és funkcionalitás jegyében.
Olyan, ma már alapvetésnek számító gondolat is a dán dizájnhoz köthető, mint az ergonómia, azaz, hogy egy bútor tervezésénél a test geometriáját kell kiindulópontnak tekinteni. A korszakra jellemző, az egyenes vonalakat és a derékszöget istenítő funkcionalizmussal szemben a dán dizájn képes volt megtartani az egyensúlyt a funkcionalitás és az annak természetes ellentéteként jelentkező organikus formák között. Célja, hogy az embert szolgálja úgy, hogy közben a tiszteli az anyagot, és a lehető legegyszerűbb formákra törekszik. A dán dizájn stílusa ma már nem annyira egyértelmű és következetes, mint a háború utáni aranykorban, de az alkotások közös jellemzője még mindig a felismerhető formavilág és a kiváló minőség. Dánia ráadásul mindig kiemelt exportcikként tekintett a dizájntermékekre, így minden eszközzel támogatják a tehetséges tervezők érvényesülését.
A dán dizájn képviselői:
Lego. A műanyag építőjáték a legismertebb dán dizájntárgy, annak ellenére, hogy a legtöbben valószínűleg nem tudják, hogy Dániából származik. A cég Ole Kirk Christiansen, egy billundi asztalos családi vállalkozásaként indult, aki egy tűzeset miatt váltott a fáról a műanyag termékek készítésére. A Lego 1949 óta gyártja a világhírű építőjátékot, melynek elemei a hagyományos fa kockákkal szemben, a tetejükön lévő kis hengerek segítségével egymáshoz kapcsolódnak. Éppen annyira szorulnak össze, hogy biztos építmények készülhessenek belőle, de szükség esetén minimális erőfeszítéssel szét lehet szedni őket. A remek szórakozás mellett a termék oktató funkciója sem mellékes, fejleszti a gyermekek alkotóerejét és problémamegoldó képességét.
Panton szék – Vitra. Verner Panton, a dán formatervezés egyik legismertebb alakja. 1959-60-ban tervezte meg a mára örökérvényű klasszikusnak számító Panton-széket, amely tulajdonképpen a tervező dizájnról vallott nézeteinek tömör és zseniális kifejeződése. A merész formájú szék tökéletesen funkcionális, fő bravúrja, hogy látható merevítő nélkül tartja stabilan a statikailag bizonytalannak tűnő formát. A hajlított rétegelt lemezből készült prototípus után néhány évvel a Vitra cég fejlesztette ki a lényegesen olcsóbb, fröccsöntött műanyag változatot, amely világhírt hozott a tervezőnek.
Hozzászólás zárolva.