Facebook hozzászólás
88

Egy iroda, ahol főnök nincs, csak kollégák

Angolul coworking office-nak, magyarul közösségi munkatérnek nevezik az utóbbi években Amerikából indult irodatípust, amely elsősorban szabadúszóknak kínál újfajta munkakörnyezetet.   

Az elmúlt pár év tapasztalatai azt mutatják, hogy elsősorban tanácsadók, írók, webfejlesztők, dizájnerek és a média világában dolgozók csatlakoznak ilyen közösségi irodákhoz világszerte.

Kreatívoknak szabadon

Mostanában számos ország belvárosának ódon épületei között bukkannak fel ezek a létesítmények, gyakran lerobbant gyárépületek vagy raktárhelyiségek falai között. A terek egyszerű, minimalista kialakítása a neonomádok szabadságvágyához igazodik, ugyanakkor a professzionális munkát lehetővé tevő felszerelések – fénymásoló, nyomtató, szkenner – sem hiányozhatnak belőlük.

A helyiségek belső dizájnja átmenetet képez a hagyományos irodák és a kávézók között: szabadon álló asztalokon lehet dolgozni, és kávézószerű közösségi terekben beszélgetni. A kávézás fontos kísérője ezeknek a helyeknek. Nem ritka az olyan konstrukció például, amikor a havi asztalbérleti díj tartalmazza a korlátlan kávéfogyasztást is. Ezenkívül általában konferenciatermeket és prezentáció tartására alkalmas, vetítővászonnal felszerelt helyiségeket is találunk a létesítményekben.

A legtöbb ilyen iroda internetes oldalán az is olvasható, hogy milyen tagjai vannak, azaz milyen ágazatban dolgozók bérelnek ott asztalt. A közösségi munkatérhez csatlakozás fontos motivációja ugyanis, hogy az azonos irányultságú szakemberek anélkül, hogy szorosan egyetlen céghez kötődnének, részesüljenek az informális beszélgetések, ötletbörzék munkát serkentő hatásából. A hasonló gondolkodásmódú emberek kölcsönös inspirációja ugyanis fontos ötleteket, jó megoldásokat szülhet.

Egyszemélyes cégek költségkímélő megoldása

Az itt megfordulók szabad életstílusához igazodnak általában az árak is. Van, aki egy „személyre szóló" asztalt foglal teljes munkaidőre, míg mások csupán arra fizetnek be, hogy heti 5-10 órára legyen helyük. De akár egyetlen üzleti megbeszélésre is lehet szobát bérelni, ha az amúgy otthon dolgozó egyéni vállalkozó nem a lakásán vagy nem egy zajos kávéházban szeretne partnerével találkozni. Az is előfordulhat, hogy több szabadúszó csupán egy projektre áll össze. Ebben az esetben számukra is alternatíva a közösségi munkatér intézménye.

A mostani nehéz gazdasági helyzetben pedig könnyen lehet, hogy az egyéni vállalkozó, aki korábban irodát bérelt, költséghatékonysági megfontolásokból csatlakozik egy közösségi munkatérhez. Igaz, ebben az esetben az asztalbérlettel járó sajátos munkakultúrát is el kell, hogy fogadja. A mérleg másik serpenyőjében viszont olyan racionális megfontolások vannak, mint az alacsonyabb üzemeltetési költségek vagy a különböző karbantartási gondok megszűnése. Nem kell többet törődni a printerrel, a fénymásolóval, az internettel vagy a telefon-előfizetéssel, ez ott mind rendelkezésre áll, és csupán a szerződésen múlik a használatuk.





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

KUL-TOUR

1 / 158

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!