Életmentő tippek: erre figyelj a téli közlekedésben!
Egyre több helyről halljuk, hogy milyen veszélyes lehet, ha valaki lustaságból, vagy spórolásból nem cseréli le időben nyári gumiját, vagy nem gondoskodik megfelelő fagyálló folyadékokról. Nem szabad megvárni a havat, hiszen már 7 Celsius fok alatti hőmérséklet esetén is erősen ajánlott a gumiabroncsok cseréje, azonban nem mindegy, hogy milyenre!
A Groupama Garancia Biztosító adatai szerint 2012. februárban a hidegrekordnak, havazásnak és a megváltozott útviszonyoknak köszönhetően 18%-kal több káreset történt, mint az év első 6 hónapjában átlagosan, ami a megfelelő felkészüléssel megelőzhető lehetne.
A téli útviszonyok elsősorban az eltérő hőmérséklet miatt eltérő tapadást eredményeznek, amihez alkalmazkodni kell, és a nyári gumikat télire kell cserélni. A gumik nemcsak mintázatukban, hanem anyagukban is eltérnek, így képesek a kemény mínuszokat is kezelni, azonban egyáltalán nem mindegy, hogy milyen gumit választunk.
„Van néhány olyan ismérv, amit a gumikon már új korukban is nagyon szépen lehet látni és érdemes megvizsgálni, még mielőtt az ember megveszi vagy felteszi az autóra.”- mondta a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum instruktora.
A szakértő szerint a guminak két nagyon fontos ismérve van, ami az állapotáról árulkodik. Az egyik a profilmélység, ami egy új guminál 8-10 mm-között van. A használat során ez a mélység csökken. 4 mm alatt a gumi teljesítménye már jelentősen gyengébb, ezért ezekkel a gumikkal már vigyázni kell. Persze még ilyenkor is lényegesen jobbak csúszós felületen, mint egy nyári gumi, ugyanakkor jóval gyengébbek, mint újkori önmaguk. Ezért javasolt ilyenkor már inkább új gumiban gondolkozni. A törvény által meghatározott minimális profilmélység (1,6 mm), amit minden gumi profiljában a kopásjelző mutat. Ez a szám bőven alatta van a 4 mm-nek, emiatt már messze nem biztonságos.
A másik ismérv a gumi kora. A gyártási időpont (DOT szám, hét/év, pl.: 2309 = 2009-es év 23. hetében gyártották) rá van sütve a gumik oldalfalára, leggyakrabban a DOT számsor utolsó elemeként. Ez az, amit új guminál is érdemes ellenőrizni, nehogy egy „akció” során egy erősen túltárolt gumit vásároljunk meg.
„Még egy jó körülmények között raktározott gumi felett sem múlik el nyomtalanul az idő. Persze jóval hamarabb öregszik az anyag, ha autón van – UV sugárzás, hőingadozás, mozgás -, de egy 5, 6, 7 éves gumiért nem érdemes egy fillért sem adni, hiába nem volt még autón. Nagy csapda lehet az is, ha egy gumi nem fut sokat, így a profilja még rendben van, de közben már elszaladt 6-8-10 év. Ránézésre (és ilyenkor zömmel az emberek a profilmélységet nézik) nincs vele semmi baj, mégsem tud vele megállni csúszós úton a vezető. Sőt ezek az erős korú gumik már aszfalton is veszélyesek, ezt a körpályán szoktuk megmutatni a vendégnek- mondta a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum szakembere.
A szakértő szerint az egyik leggyakoribb autós hiba, hogy az elsőkerék-meghajtású autó esetén a sofőrök előre teszik fel a jó állapotú gumit, hátulra pedig a jelentősen gyengébbet. A kettő között nem csak profilban, hanem korban is eltérés lehet, ami alattomosan túlkormányzottá, azaz farolásra hajlamossá teszi az autót leginkább csúszós felületen, de ha a hátsó gumi nemcsak kopott, hanem öreg is, akkor aszfalton is könnyen megcsúszhat az autó.
A fagyálló folyadékok életet is menthetnek
Amikor a télre felkészülünk, akkor nemcsak az útviszonyok és az időjárás különböző változásait kell átgondolnunk, hanem az autónk felkészítését is. A téli gumi mellett ugyanis fontos, hogy a folyadékok tekintetében is megbizonyosodjunk fagyállóságukról, melyek viszontagságos időjárási körülmények között akár életet is menthetnek.
Hasznos tipp, amiről sokan megfeledkeznek, hogy az ablakmosó-tartályba és a hűtővízbe feltétlenül tegyünk fagyállót, ugyanis ha befagy, amellett, hogy nagyon komoly műszaki károkat okozhat, megnehezíti a szélvédő tisztán tartását, és így a kilátást, valamint az időben történő vészhelyzet elkerülését is gátolja. A szélvédőn keresztüli megfelelő kilátás az önmagunk és az utakon közlekedők biztonságát is elősegíti, mellyel sok esetben megelőzhető egy közúti baleset.
Az időjárás és az útviszonyok változása miatt, nemcsak az észlelés lehet nehezebb, hanem jelentős tapadáskülönbségek érhetik a sofőröket, ami nem biztos, hogy mindig látható, meglepetésszerűen érkezhet, ezért mindenképpen érdemes óvatosan, minden apró jelre figyelve, kisebb tempóval és nagyobb követési távolsággal közlekedni.
Hozzászólás zárolva.