Félünk, de égünk a napon
Június közepén 1107 fő válaszolt a hazai napozási szokásokra és a kapcsolódó veszélyekre vonatkozó kérdésekre a 20 éves múltra visszatekintő Dr.Kelen kozmetikai fejlesztő és gyártó cég első országos Naptesztje kapcsán.
Szeretjük a napot, nem vitás
A felmérés egyértelműen mutatja: a magyarok a napkedvelők körébe tartoznak, mindössze 7,6% az, aki soha nem megy napra. Kérdés, hogy milyen áron és hogyan érjük el a kívánt bőrszínt? Bár legtöbben csak a nyaralás alatt napoznak (30,9%), közel ennyien (30,8%) kifejezetten sokat süttetik magukat, hogy szép színük legyen,a megkérdezettek 11,4%-a pedig minden alkalmat megragad, hogy napozhasson. A legtöbben (több mint 27%) napi 1-2 órát töltenek sütkérezéssel, ám 9,1% ha megteheti, akár egész nap is űzi ezt a tevékenységet. De vajon tudják-e, hogy milyen veszélyekkel járhat a naptej nélküli túlzott napozás?
UV és faktorszám – tájékozottság terén van pótolnivalónk
A megkérdezettek nagy része (76,7%) tisztában van vele, hogy 11 és 15 óra között nem ajánlott a napon tartózkodni,mégis közel 22% véli úgy, hogy kicsit „fel van fújva” a veszély komolysága. A válaszadók több mint fele (53,2%) helyesen tudja, hogy az UVA és az UVB sugárzás egyaránt káros, ám 33,6% még mindig csak az UVB-ttartja kizárólag felelősnek a napozás esetleges káros hatásaiért.Meglepő, hogy a megkérdezettek közel 48 % kizárólag a bőrrákot jelölte meg, mint a túlzott napozás lehetséges negatív következménye, és az is,hogy 53% még mindig úgy gondolja, hogy 10 vagy 30 perccel előtte be kell kennie magát, csak akkor fejti ki hatását a naptej – ami tévhit. A megkérdezettek egyötöde soha nem keni be magát UV védő termékekkel, noha a válaszadók 80% már égett le a felelőtlen napon tartózkodás eredményeként. A legtöbben (26,5%) 20-30-as faktorszámú termékekkel védik bőrüket, de a 30-40 faktor közöttieket és az 50+, vagyis az európai szabvány szerinti legerősebb faktort használók összesített aránya is közel 30%.
A válaszadók több mint 64%-a tudja,hogy a magasabb faktorszám nagyobb UV védelmet biztosít. A megkérdezettek negyede nem tudja, de azért „biztos, ami biztos” magasabb faktorszámú termékeket vásárol. Talán meglepő, de10,8 % a faktorszám egészét csupán reklámfogásnak tartja.„A faktorszám megmutatja, hogy használatával a bőr saját védelmi idejéhez képest hányszor több idő tölthető napon a károsodás veszélye nélkül. Pl. egy világos bőrű személy, ha 10-es faktorszámú napozót, megfelelő mennyiségben használ, akkor mintegy 2 órát tölthet a napon viszonylagos biztonságban. A laboratóriumi adatokat természetesen nagyban módosítja az alkalmazott rétegvastagság, évszak, napszak, környezet stb.”- mondja Dr. Kelen Ákos, fejlesztő szakgyógyszerész, a Dr.Kelen fejlesztési igazgatója. A vásárlói döntésnél elsődleges szempont a megfelelő faktorszám, de a megkérdezettek 36,7%-a számáraa vízállóság kiemelten fontos. Továbbra is a naptej a legnépszerűbb termékforma, ezt követi a napspray.
Milyen naptejet vásárolnak a magyarok?
A megkérdezettek 90%-a úgy véli, nem feltétlenül jobb a drágább termék. Az azonban roppant figyelemreméltó, hogy a megkérdezettek negyede, ha ismerne garantáltan jó, magyar márkát, akkor biztosan azt választaná. „Vigyázzunk, mert a bőrünkre megy a játék, ezért mindig az adott körülmények figyelembevételével, a bőrünknek leginkább megfelelő védelmet nyújtó, az UVA és UVB tartományban egyaránt védő terméket válasszuk. Keressük a tartósítószer-mentes, esetleg hypoallergén, stabilan a piacon lévő, megbízható márkákat”- javasolja Dr. Kelen Ákos.
Hozzászólás zárolva.