Inkább hálót adj neki, ne halat!
Mindkét félre ráfér a szakmai ismeret, arra is, aki ad, s arra is, aki kér. A fund-raising, vagyis a forrásteremtés elismert szakma világszerte, a PR egyik nagyon fontos területe. Tőlünk nyugatra nagyon is megbecsült képviselői iskolákban tanulják fogásait, technikáit, kommunikációját.
Hogyan lehetne elterjeszteni a forrásteremtés kultúráját Magyarországon? Erről beszélgettünk Dóka Ágnessel, aki Kanadában tanulta ki ezt a szakmát.
– Úgy tapasztalom, hogy még nem tudunk igazán kulturáltan kérni, s szervezetten adni, holott a hazai cégek többségénél, és nem csak a multinacionális cégek itteni vállalatainál – már megjelent a társadalmi felelősségvállalás és környezetük segítésének szándéka.
– A probléma a tapasztalatlanságból ered. Az adományokra alapot elkülönítő cégektől az adakozás örömét előbb-utóbb elveszik a felkészületlen, szándékaikat világosan megfogalmazni képtelen kérelmezők, akik így „zaklatják” az adományozó szervezet munkatársát, rosszabb esetben első számú emberét. Az adományra szorulók többsége még mindig azt hiszi, hogy ha ismeretség révén eljut a legfőbb döntéshozóig, nagyobb az esélye, mint az ismeretlen kérelmezőnek. Úgy vélik, legyen ez utóbbi bármilyen felkészült ötletekben, lehet kidolgozott pályázata az adományozó érdekeire épített érvrendszerrel, úgysem érhet el sikert. S az is igaz: nehezen boldogulnak még a felkészült adománygyűjtők is, ha az adományozónak nincs világos célrendszere, pontosan meghatározott támogatandó területei.
– Miben különbözik a fund-raising a többi pénzszerzési módtól, amellyel szponzorokat, adományozókat, támogatókat nyernek meg?
–
A fund-raising alapelve, hogy az adományozó a pénzéért mindig kapjon valamit cserébe. A hajléktalanok lapjának megvételével egybekötött támogatás vagy adományszerzés képeslap-árusítással a gyermekalapítványok javára – ezek klasszikus fund-raising technikák. Mit kaphat az adományozó cserébe? Jó érzést, hogy adhat; ez az első számú hozadék, felmérések igazolják. Nyilvánosságot. Egyéni, számára fontos előnyöket. Kizárólagosságot. És természetesen valamilyen értéket képviselő szolgáltatást is.
– Mintha keveredne a szponzoráció és az adományozás…
– Nem véletlenül. A fund-raising ezek kombinációjára is kiváló. Kanadában például egy gyermekkórház évente megrendezett adománygyűjtése a „sárga kacsa” elnevezésű akció: több ezer műanyag kiskacsa versenyt úszik a várost átszelő folyón. Sorszámukat meg lehet vásárolni – ez az adomány -, s a győztesként befutó kacsák „tulajdonosai” értékes, szponzorok által felajánlott nyereményhez jutnak. A szponzori titulusért nagy a harc, a média ráállt az eseményre, turisztikai látványosság lett a kacsaúsztatás, s a tetejében még izgalmas is. Sportrendezvények, szórakoztató estek révén történő pénzgyűjtést, ügyhöz kötött támogatást – például egy cég termékeinek megvásárlásával gyűlik az adomány -, direct mail-akciókkal lebonyolított fund-raisinget ismerünk, de egy sincs, amely ne lenne pénzigényes. Tehát valamit áldozni kell az adományok megszerzéséhez.
Hozzászólás zárolva.