Facebook hozzászólás
570

Jó tudni! Egyre okosabb vásárlók a nők!

Ma már nem azt kérdezi a nő az autóvásárláskor, hogy milyen színű?! Alaposan megváltoztak a vásárlási szokások az elmúlt 10-15 évben Magyarországon. Egyre többet és egyre okosabban költenek a hölgyek! A trendváltás világjelenség, de nálunk csak az utóbbi időben jelentkezett látványosan. Iskolázottságukkal, hatalmuk erősödésével magyarázható a jelenség – hangzott el a She’s Mercedes sajtótájékoztatóján. Az autós cég platformot szeretne nyújtani a nőknek, hogy megosszák egymással gondolataikat, ötleteiket, élményeiket, és hogy egymástól tanulhassanak!    

Annyira gyorsan változnak a vásárlási szokások, hogy az üzletkötők alig tudják követni azokat – mondta el Dr. Törőcsik Mária a pécsi egyetem trendkutató egyetemi tanár. A Közgazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézetének igazgatója szerint ez egyértelműen a nők önállósodásának, iskolázottságának, látványosan jelentkező keresetének köszönhető. A jelenség több dolgot is elindított a társadalomban.

Háttérben gy pláza elmosódott képe, előtérben vásárló nők fekete sziluettjei Kép: pixabay
Kép: pixabay

Készült egy online reprezentatív felmérés 1500 ember megkérdezésével. Ebből kiderült, hogy a családi döntések 3/4-ét már ők hozzák. A nők lassabban, de boldogabban vásárolnak, míg a férfiak gyorsabban, de spórolósabban. Ha a nő elmegy lisztet venni, akkor még három-négy más terméket is megnéz – ami valószínűleg még az ősközösségi, gyűjtögető időszakban ivódott belénk. A nők elsősorban az interneten keresztül vásárolnak, és ha kinézték az árut, elmennek, személyesen is felkutatják a boltban, megtapogatják, majd visszatérnek a számítógéphez.

Kérdés!

Átalakultak a fogyasztói trendcsoportok, és újak is születtek a hölgyeknél, egyértelműen színesedett a paletta. A teljesség igénye nélkül csak néhány példa: megjelentek a „tigrisnők”, azok a 40 feletti karrierorientáltak, akik rendszerint egyedül élnek, már felvirágoztatták az üzletüket, gyakran ilyenkor vállalnak gyereket, és szívesen vásárolnak fiataloknak kitalált boltokban is. A „sokáig egyetemisták” amíg nem találják meg útjukat, továbbtanulnak. Legfőképp szórakozásra költenek szívesen, de várhatóan közülük kerül ki majd a jól keresők korosztálya. A „luxus aszkéták” jól keresnek, de nagyon meggondoltan vásárolnak. Az „elitvásárlók” keresik a luxust mindenben: kocsi, óra, táska. Ezzel próbálják láttatni magukat a közösségnek. Egyre erősödik a „LINC’s (Low Income No Culture) csoportja, például a munkából kiesők, elbocsátottak, csökkenő jövedelműek aránya. Rájuk jellemző az iskolázatlanság, a kulturálatlanság. Újdonság az „új idősek” kategóriája. Ők az úgynevezett 50 plusszosok, akik élvezik a szabadságot, azt a „kis luxust”, amit fiatalon nem engedhettek meg maguknak. Nem unokáikkal töltik az összes idejüket, és bátran használják a közösség hálót.

Piros női cipő, táska, fekete fehér csíkos, piros szalagos kalap, Kép: Pixabay
Kép: Pixabay

Dr. Törőcsik Mária szerint egyre kritikusabbak a  nők,  egyre határozottabban tudják védeni érdekeiket, az önálló kereset biztonságot ad – egészen az első gyerek megszületéséig.

Dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus szerint ez nálunk természetes. A nő ilyenkor újra kiszolgáltatottnak érzi magát. Ül otthon a gyerekkel, alig várja, hogy nyíljon az ajtó, hazajöjjön a férj, hozzon ajándékot. Egekbe csap a féltékenység. Ezért igyekeznek vissza a munkaerőpiacra, akkor viszont megkapják a környezetüktől, hogy rossz anyák. Újra pénzt keres, ezért elhalmozza a gyereket játékkal, külsőségekkel, hogy ha már nem tud a kicsivel lenni, legalább láttassa, hogy valóban jó anya. Ilyenkor a nő önképe egyre labilisabbá válik.

A sikeres nő nem feltétlenül a munkájában teljesedik ki! Dr. Törőcsik Mária szerint van, akinek ez egy fenyegető kifejezés, de mindannyian ismerünk sikeres nőket: lehet például az édesanyánk, a szomszédunk, egy ismert színész. Érdekes, hogy a legtöbb sikeres nő a munkája mellett zokszó nélkül viszi a háztartást annak minden nyűgével, és nem is akar lemondani róla. Dr. Almási Kitti hozzátette, ennek az az egyik oka, hogy a kevésbé iskolázott férfi gyakran rossz néven veszi a nő tudását, és elvárja tőle a „konyhai kiszolgáló” szerepet. A klinikai pszichológus azonban hozzátette: régen a „törékeny nőt” keresték a férfiak. Mára azért árnyaltabb a helyzet, egyre többször fordul elő, hogy elvárják a nőtől az iskolázottságot, és örülnek, hogy nem belecsimpaszkodva a férfiba, rajta keresztül emelkednek „valakivé”, hanem önállóan saját, tudások választja őket ki az átlagból.



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

KUL-TOUR

1 / 158

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!