Kegyetlen szokások, brutális gyerekgyilkosságok
A mindennapi élet talán a mai ember számára legkevésbé ismert területe az ókornak. Az ókori görög emberek hétköznapi életéről, szokásairól, hiedelmeiről rendkívül keveset olvashatunk. Ezért most egy kis ízelítőt szeretnék adni az olvasóknak, hogy miként is éltek régen a görögök.
Amikor gyermek született egy családban, az a házon is meglátszott, ugyanis ha fiú gyermek jött a világra, akkor egy olajkoszorút tettek az ajtó elé, ha pedig lány, gyapjúcsomót. Az újszülött sorsa felől ekkor mindjárt döntött a felnőtt-társadalom. Ha úgy gondolták a felnőttek, hogy nem akarják felnevelni a gyermeket, kitették valahová, az útszélre, vagy járatlan helyre és egy ismertető jegyet tettek mellé. A szerencsétlen gyermek tudniillik vagy elpusztult, vagy valaki rátalált és felnevelte, s akkor az ismertetőjel arra szolgált, hogy később a szülő felismerhesse a gyermekét, és ezáltal az esetleges bonyodalmaknak, mint például testvérházasságnak, elejét vehessék.
A csecsemő- és gyermekhalandóság tehát igen nagy lehetett, amit a temetői leletek is bizonyítanak, ugyanis találtak olyan temetőt, ahol a sírok kétharmada gyermeksír volt.
Rendkívül érdekes, hogy a görögöknek csak egy nevük volt, vezetéknevet nem ismertek, s ha hivatalosan akarták magukat megnevezni, a maguké mellett apjuk nevét mondták, és a démos nevét, amelyből valók voltak. A nevek a görögöknél jelentéssel bíró nevek voltak, s kezdetben azt a célt szolgálták, hogy a gyermek olyan legyen, amilyen a neve. Jelentéssel bírnak az olyan, a történelemből jól ismert nevek, mint Periklés (Igen híres), Sophoklés (Bölcs hírű), Aristeidés (Kitűnő alkatú). A nevet a gyermek sokszor a nagyapjától örökölte, aminek az volt az oka, hogy legtöbbször azt hitték, hogy a halott nagyapa öltött újra testet az unokában.
A gyermeket hat-hét éves koráig nevelték a szülők. Spártában a gyermek ettől kezdve teljesen a közösség ellenőrzése alatt állott, a nevelését az állam ellenőrizte. Athénban azonban az állam alig szólt bele a nevelésbe, az iskola teljesen magánvállalkozás volt.
Volt azonban egy terület, ahol az athéni és általános görög felfogás nagyon elmaradt a spártai mögött, ez pedig a nőnevelés. A nőnek egyetlenegy dicsősége volt, ha nem tudtak róla semmit. Az athéni asszony tiszte ebben körülbelül ki is merült: élje le életét minél észrevétlenebbül, s tudjon minél kevesebbet, annál ártatlanabb. A lányok nevelése is nagyon kevés szóban összefoglalható: a szövés, fonás és a legfontosabb háztartási munkák elsajátítása. Tizenhat-tizennyolc éves korában az athéni leány férjhez ment, azon túl férje rendelkezett vele. A többi görög városban sem volt más a helyzet. Még az utcán járásuk idejét is törvény szabta meg. A nők természetesen értettek hozzá, hogy a férjük eszén túljárjanak, de a fő feladatukat, hogy férjüknek törvényes gyermekeket szüljenek, és így biztosítsák a család vagyonának megmaradását.
Hozzászólás zárolva.