Klikkelj vagy lapozz!
Vajon kiszorítják-e az internetes könyváruházak a klasszikus könyvesboltokat a könyvpiacról? A hazai vásárlóközönség mind nagyobb hányada online könyváruházakból szerzi be olvasnivalóját, ami a hagyományos könyvesboltokat szerepváltásra kényszerítheti. Az NRC Piackutató által készített E-Commerce Trend Report 2009 adatai szerint 1,8 millió magyar felnőtt próbálta már ki az online vásárlást, a trendeket figyelve pedig megállapítható, hogy négy év alatt megnégyszereződött azoknak a száma, akik életükben legalább egyszer vásároltak valamit a világhálón.
Ezzel szemben a webáruházak keresőrendszerei sokkal rugalmasabbak, hisz a könyvekre többféle módon is rátalálhatunk. Több kategóriában is kereshetjük, s a könyvek minden adekvát kategória szerint felbukkanhatnak. A virtuális könyvespolcok keresési igényeink szerint pillanatról pillanatra átrendezhetőek.
A hagyományos könyvesboltokban a kiadók között óriási a verseny, ráadásul meg kell küzdeniük a terjesztők preferenciáival is. Ha egy kiadó nem alakít ki megfelelő jó viszonyt a terjesztőkkel és az 50% körüli terjesztői jutalékon túl nem költ további temérdek pénzt a megfelelő minőségű terjesztés biztosítására, akkor a könyve nem kerül kirakatba, nem állítják ki a premier gondolákon, s még csak a borítóját sem látja senki. Egy könyvespolcra elhelyezve, ahol csak a könyv gerince látszik vajmi kevés az esély arra, hogy a vásárló a könyvet megtalálja. Ezzel szemben a webáruházakban minden könyv kvázi egyforma esélyekkel indul, hisz amikor egy vásárló rákeres az adott kötetre, a könyv teljes címoldalával, fülszöveggel és minden alapvető információval tárul az olvasó elé, saját monitora közepén.
Ezért a kiadóknak is mind inkább az az érdekük, hogy köteteik a webáruházakban elérhetők legyenek.
Elképzelhetőnek tartom, hogy a könyvesboltok a közeljövőben még inkább a szabadidő kellemes eltöltésének színtereivé válnak, miközben a kiadók kvázi kiállítótermeivé alakulnak át. A kiadók nem azért jelennek meg a könyvesboltokban köteteikkel, hogy azokat ténylegesen ott értékesítsék, hanem azért, hogy megmutathassák magukat, termékeiket. A könyveket szeretők pedig kedvükre nézegethetik a számukra érdekes kiadványokat, melyeket hazatérve a kiállítási árnál jóval olcsóbban rendelnek majd meg valamelyik webáruházban.
Dr. Mund Katalin, szociológus a Booker.hu webáruház igazgatója
Hozzászólás zárolva.