Megdöbbentő eredmény a magyar diákokról
Az utóbbi években megdöbbentő eredmények láttak napvilágot. Az OECD országok körében végzett PISA-felmérések tanulsága alapján ugyanis a magyar diákok fele alig, negyede pedig egyáltalán nem érti azt, amit olvas.
Az OECD által létrehozott PISA-vizsgálat elsődleges célja az volt, hogy megállapítsa: a felmérésben résztvevő 32 ország 15 éves diákjai mennyire felkészültek arra, hogy megálljáék a helyüket a mindennapi életben. Képesek-e arra, hogy munkát keressenek, hogy megfeleljenek az állandóan változó munkaerő-piaci követelményeknek.
A háromévente megrendezett mérés három nagy területet, alapkompetenciát vizsgál: az olvasás-szövegértést, a természettudományos műveltséget és a matematikai-logikai gondolkodást. A 2000-es és 2003-as eredmények letaglózták a hazai pedagógusok egy részét: a magyar diákok teljesítménye ugyanis a nemzetközi átlag alatt maradt.
Az átlagosan tizenkét százalékos funkcionális analafabetizmushoz képest hazánkban a diákok 23 százaléka, vagyis közel negyede képtelen elérni azt a szövegértési szintet, amely a fejlett országokban alapkövetelmény az állások betöltésében.
A vita jelen van az iskolákban és az otthonokban is: ki a felelős, a pedagógus vagy a szülő? A felmérés tanulságai szerint az a gond, hogy középiskolában természetesnek veszik, hogy a diákok tudnak olvasni, ezért nincsenek szövegértést fejlesztő feladatok. Pedig – mint kiderült – szükség lenne rá.
Ám a szülőket is terheli a felelősség: ha a gyerekek nem látják maguk előtt a példát, hogy az apa, anya olvas, akkor valószínűleg ő sem fog. Mit is tegyünk tehát szükőként? A gyermeknek egészen kicsi korától olvassunk mesét, ez nemcsak azért hasznos, mert a könyvvel már ekkor megismerkedik, de az édesanyja vagy az édesapja hangja meg is nyugtatja.
Minél korábban vegyünk neki színes, rajzos meséskönyveket, amelyeket nézegethet, „olvasgathat”. Iskolába kerülés és olvasástanulás után menjünk el vele a gyermekkönyvtárba, mutassuk meg neki, hogy működik a rendszer, hogy ha valami érdekli, azonnal utánanézhessen.
Iskola után foglalkozzunk a leckéjével. Kérjük meg, hogy a tankönyvből megtanulandó szakaszban húzza alá a lényeget – ezzel azt is kideríthetjük, érti-e azt, amit olvas. Nyugodtan írassunk vele tollbamondást, ezzel a helyesírását is fejleszthetjük, és a leírt szövegeket együtt értelmezni is tudjuk.
Hozzászólás zárolva.