Facebook hozzászólás
472

Miért fontos, hogy magyar?

Mennyire tartják fontosnak az emberek az élelmiszerek származási helyét? Ezt kutatta a NÉBIH, és tette közzé az Élelmiszervizsgálati Közlemények című tudományos lapban. A hazai termékcsoportok között vezet a hús és a tojás, a magyar áru választása melletti legfontosabb szempont pedig a munkahelyek megőrzése volt. A nők, a 40 év felettiek és a felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkezők értékelik az átlagnál jobban a magyar származású élelmiszer-termékeket. A Laboratorium.hu összeállítása…

Felvágottak, Kép: pixabay
Kép: pixabay

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal 2015 őszén több, mint ezer embert kérdezett meg, a kutatásuk az életkor, nem és lakóhely szempontjából reprezentatívnak tekinthető. A több, mint hatvan éves Élelmiszervizsgálati Közlemények tudományos szaklap legfrissebb számában megjelent kutatás szerzői a magyar lakosság hazai élelmiszerekkel kapcsolatos véleményére voltak kíváncsiak.

Eredményeik alapján a válaszadók 82,12%-a figyel oda arra, hogy magyar élelmiszereket vásároljon. Ebből 56,32% minden vásárláskor megvizsgálja a származási helyet, 25,80% azonban csak bizonyos termékek esetén. A felnőttek mindössze 17,88%-ának nem számít a származási hely a vásárláskor.

A független laboratóriumokat működtető WESSLING Hungary Kft. által szerkesztett és kiadott lapban külön is bemutatták, hogy az egyes termékkategóriák esetében mennyire tartják fontosnak a válaszadók a magyar származási helyet. Eszerint leginkább a húsfélék, a tojás és a feldolgozott húsipari termékek esetében fontos az, hogy magyar élelmiszerek kerüljenek a kosárba. A gabonaalapú termékek köre csak a lista második felében kapott helyet, ezután következnek a konzervipari termékek, a szeszes italok, valamint az édességek.

Márti világbajnok kolbászos kiflije
Ezt a receptet anyukámtól tanultam, és bizton állítom, soha sós sütivel ennél nagyobb sikert még nem arattam. Nincs családi, baráti vagy éppen karácsonyi összejövetel, ami ne úgy kezdődne, hogy … és akkor a Márti süt KÉT adag kolbászos kiflit. Mentünk már nem egyszer úgy buliba, kerti partira, hogy külön kérték, italt ne is vigyünk, csak én süssem meg a kiflijeimet! Én pedig kis kosárkámban boldogan viszem – mint Piroska a nagymamához a kalácsot – ezt a páratlanul remek sós sütit! Ígérem, nem fogtok csalódni!

Megvizsgálták azt is, hogy melyek azok a legfontosabb okok, amelyek miatt a magyar vásárlók jelentős része ragaszkodik a hazai eredethez. A gabonaalapú és feldolgozott húsipari termékek esetében a legtöbben a magyar munkahelyek megőrzése miatt támogatták a hazai termékeket, utánuk következtek azok, akik úgy vélekedtek, hogy a magyar áru jobb ízű és minőségű, mint a külföldi, majd a környezetvédelmi szempontok alapján döntöttek a megkérdezettek. Érdekes, hogy azok között, akik magyar terméket vásárolnak, az ár szerepelt az utolsó helyen.

Demográfiai szempontból a nők, a 40 év felettiek és a felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkezők értékelik az átlagnál jobban a magyar származású élelmiszer-termékeket. A feldolgozott húsipari termékek esetében a diákok számára is fontos, hogy magyar terméket vásároljanak, ez ugyanakkor a gabonaalapú termékeknél már nem figyelhető meg.

A kutatók hangsúlyozták, hogy a termékek minőségének egyértelmű meghatározása, hatékony fogyasztói kommunikációja, az információk elérhetővé tétele nagymértékben elősegíti a minőségközpontú fogyasztói szemlélet kialakítását. Mindebben kiemelt szerepe van a Magyar Élelmiszerkönyvnek, amelynek a piaci szabályozásban és a fogyasztói minőségtudatosság kialakításában játszott szerepét is bemutatja az Élelmiszervizsgálati Közleményekben megjelent tanulmány.

Az élelmiszer-vizsgálatokkal kapcsolatban itt tájékozódhatsz!



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

PÉLDA-KÉP

1 / 258

KUL-TOUR

1 / 158

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!