Facebook hozzászólás
258

Mr. és Mrs. manager

Férfi és nő másképpen érzékeli a világot, eltérően dolgozza fel az információkat és gondolkozik, különbözőképpen érez, más dolgok fontosak a számára, másként viselkedik. S ha a férfiak és nők nem egyformák, különbözőek a menedzserek is.

A két nemnek alapvetően különbözik a pénzhez való viszonya. A férfiak szemében a siker és a pénz szorosan összefügg, mivel a fizetés, a jövedelem mennyisége a siker jelképe is. A nők számára a pénz nem jelkép, hanem eszköz, mellyel életüket – és a hozzájuk közel állók életét – szebbé, jobbá, könnyebbé vagy biztonságosabbá tehetik. A férfiak szeretik felhalmozni, befektetni a pénzt, a nők meg sokkal inkább költeni, és csak addig tartalékolják, ameddig azt biztonságérzetük kívánja.
A férfi és női menedzserek erényei és gyengéi is különbözők. A menedzserlét egyik legfontosabb momentuma az, hogy a menedzser dönt. A nők azonban más módon jutnak el a döntésekhez, mint a férfiak. Előtte több kérdést tesznek fel, több tényezőt vesznek figyelembe. Számukra fontosabbak a személyes, emberi összefüggések, a morális szempontok. Ezeket a legtöbb férfi – mint lényegtelen, pénzben, haszonban nem mérhető tényezőt – félresöpri, elhanyagolja. A nőknél a döntéshozatal folyamata hosszabb, nehezebb és bonyolultabb, a döntés maga viszont rendszerint átfogóbb, kiegyensúlyozottabb, mint a férfiaknál.
A nők megértik, megérzik a beszéd, a viselkedés mögött húzódó indítékokat, motivációkat, ezért jobb hatásfokkal jósolják meg a várható eredményt, előre érzékelik a felmerülő problémákat, és képesek megelőzni vagy legalább mérsékelni azokat.

A munka világában, ahol még döntően a hagyományos férfihierarchia uralkodik, a nőnek, aki karriert akar befutni, – ma még – meg kell tanulnia férfi módon viselkedni. Könnyebben ér el sikereket, ha férfiasabban öltözködik – ezért olyan elterjedt az üzleti világban az öltönyhöz némiképpen hasonlító kosztüm -, ha kevéssé festi, és alig illatosítja magát. (Az erőteljesebben festett, illatfelhőbe burkolódzó, hangsúlyosan nőies nőt legfeljebb titkárnői beosztásban látják szívesen.)
De nem csak a külsőségek számítanak. A pozícióra törő nőnek háttérbe kell szorítania személyes kapcsolatait, családját, barátait. Nagyobb agresszivitásra, erőteljesebb önérvényesítésre van szüksége. Több kockázatot kell vállalnia. Meg kell tanulnia részt venni a munkahelyi harcokban, taktikákban, becsülni a hatalmat, és kevesebbet törődni a népszerűséggel. Bizonyítania kell, hogy ér annyit, mint egy férfi. Sőt a legtöbb menedzsernő úgy gondolja, ahhoz, hogy elfogadják, elismerjék, felül kell múlnia a férfiakat. Ezért aztán még többet vár el önmagától, és gyakran a szükségesnél is többet teljesít.
Ha a férfias értékek és jellemvonások a nőt segítik abban, hogy karriert fusson be, a jellemzően női értékek és mentalitás viszont igen sikeres vezetővé tehetik. Az ugyanis igen alkalmas arra, hogy a nő egy szervezetet hatékonyan, harmonikusan, jó hangulatú csapatszellemben irányítson. A férfi számára a hierarchiában elfoglalt hely, a csapaton belüli verseny gyakran fontosabb, mint a csapat teljesítménye. Ott, ahol a vezetés szinte kizárólag férfiakból áll, gyakoribb a hatalmi harc. A nők a közös munkát, az együttműködést preferálják, s az együttes sikert sokra értékelik.
A férfi- és női értékek – bár látszólag ellentétesek – a gyakorlatban jól kiegészítik egymást. Ezt érdemes kihasználni, figyelembe venni sikeres csapatok, teamek kialakításában, sőt a vállalatok vezetésében is.
A nők a kis- és középvállalati szférában tudják legjobban megmutatni vezetői erényeiket. A nagyvállalati hierarchiában nehezebben haladnak előre a ranglétrán, s ha mégis, akkor gyakran feladják női értékrendjüket. Az elmúlt 10-15 évben azonban számos nő kezdett magánvállalkozást. Ezek a kis cégek meglepően jól működnek, sok közülük virágzó középvállalattá nőtte ki magát. A nők itt a maguk módján, a maguk stílusában vezethetnek, nem kényszerülnek a férfiak által felállított játékszabályok szerint játszani. Sok helyen a versengés helyett az együttműködés légköre uralkodik. Ennek ellenére – sőt talán éppen ezért! – a cégek igen jól működnek.





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

ÉLET-MÓD

Eljegyzési ajándékötletek a jegyespár hölgytagjának

Az eljegyzés egy életre szóló lépés, melynek során a páros megteszi az első lépést, hogy összekösse az életét. A…

Egy történet, amit érdemes megismeri a mózeskosárról

Első hallásra talán furcsának tűnhet, hogy miért nevezik így a babakocsi egyik részét. A titulus viszont egy nagyon…
1 / 3 454

STÍLUS

1 / 630

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!