Szoptatást aláásó reklámok
A tápszer- és bébiételgyártók és forgalmazók Magyarországon módszeresen és rendszeresen megsértik azokat az előírásokat, amelyeket a WHO (Egészségügyi Világszervezet) erre vonatkozó Kódexe fogalmaz meg, s amelyet Magyarország is aláírt.
A szülés után hazánkban jelenleg az édesanyák 90%-a kezdi el szoptatni gyermekét. Ez jóval meghaladja az EU átlagát (60%). A mesterségesen táplált csecsemők aránya évek óta 7% körül állapodott meg. Bár a tendencia emelkedik, mégis döbbenetes az a tény, hogy 2004-ben a hat hónapig kizárólagosan szoptatott babák aránya még mindig csak 36% volt.
„Különösen kritikus a kérdés, ha abból a szempontból vizsgáljuk a dolgot, hogy valójában ki szenvedi meg leginkább a tájékozottság hiányát: természetesen a csecsemő. A csecsemő, akinek bizonyítottan a legjobb táplálék az anyatej, és aki nem képes érdekeit minimálisan sem érvényesíteni. A tápszer- és bébiételgyártók és -forgalmazók ezt az érdekérvényesítési képtelenséget és a mama (részben általuk gerjesztett) félelmeit váltják készpénzre. Tevékenységük ezért szinte minden civilizált államban komoly ellenőrzés alá esik, amelynek kiindulási alapja egy WHO ajánlás: Az anyatej-helyettesítő készítmények marketingjének nemzetközi kódexe” – mondta W. Ungváry Renáta, A Szoptatásért Magyar Egyesület elnöke.
A kiadások mértéke, az eladott tápszer mennyisége és a szoptatási szaktanácsadók tapasztalatai egyaránt azt mutatják, hogy sokkal több csecsemő kap tápszert anyatej helyett, mint amennyi valójában rászorulna. Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy a tápszeren felnövő csecsemők a későbbiekben jóval gyakrabban szorulnak egészségügyi ellátásra, mint a szoptatott gyermekek, még visszásabb a helyzet.
Lábjegyzet
A WHO és az UNICEF 1981-ben elfogadta az anyatejet helyettesítő készítmények marketingjének szabályozását. Az anyatej-helyettesítő készítmények marketingjének nemzetközi kódexét 118 ország (közte Magyarország) is ratifikálta. Az ajánlás a szoptatás mindenkori védelmét és népszerűsítését irányozza elő, egyúttal megfelelő korlátok közé igyekszik terelni a tápszer- és bébiétel, valamint a szoptatást gátló vagy hátráltató termékek (pl. cumi, cumisüveg) népszerűsítését, kommunikációját. A világ 24 országában a Kódex ajánlásait már törvénybe iktatták, 52 további országban – így hazánkban is -, pedig részlegesen kodifikálták. A nem kodifikált rendelkezéseket a világon mindenhol önkéntesen betartandó irányelvként kezelik.
Hozzászólás zárolva.