„Tudod hol a határ? Láss tisztán, dönts felelősséggel!”
Az alkoholfogyasztás alapvetően a társas élet, a szórakozás, a szabadidő eltöltésének szerves részeként van jelen, a fiatalfelnőttek közel harmada társaságban a barátai győzködésére fogyaszt alkoholt, s e tekintetben a férfiak befolyásolhatóbbak, mint a nők – derült ki egy közelmúltban lezárult kutatássorozatból, amely a fiatalfelnőttek alkoholfogyasztási szokásait, ezen belül a közösség befolyásoló erejét vizsgálta.
A Heineken Hungária Zrt., az Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ (EIKKA), az Est Média Group, valamint a Sziget Kft. összefogásával létrejött, a nyári fesztiválokra időzített kutatásban a szakemberek online és fesztiválhelyszíni kutatást folytattak. A kutatás eredményeiből többek között kiderült, hogy a megkérdezett magyar fiatalok számára az alkoholfogyasztás egy előre kódolt cselekvést és mintakövetést jelent, mivel a fiatalok társadalmi és családon belüli szocializációjában az alkoholfogyasztás egy elfogadott társadalmi jelenségként rögzül.
A valamivel több, mint 1000 feldolgozott online kérdőív és a kéttucat fesztiválhelyszíni interjú válaszaiban az alkoholfogyasztás leggyakoribb indokai között a lazább, kellemes hangulat megteremtése, a gondűzés, és a társasághoz való alkalmazkodás szerepelt. Az alkoholfogyasztás a válaszadók 28%-ának számára egy társas viselkedési kényszer eredménye, ugyanakkor a befolyásolhatóság pozitív hozadékaként jelentkezett, hogy a nyilatkozók többsége (63%) külső figyelmeztetésre abbahagyja az alkoholfogyasztást.
További pozitív jelenségként értékelhető, hogy a válaszadók kétharmada (67%) mértéktartónak vallja magát: saját bevallásuk szerint éppen csak annyi alkoholt fogyasztanak, hogy kissé ellazuljanak, jól érezzék magukat. Ennél többet jelent az italozás a fennmaradó egyharmad (33%) számára, enyhébb vagy akár erősebb fokú ittasságot, részegséget okozva. A kutatás eredményei rámutattak arra is, hogy az adott szituáció nagymértékben befolyásolja az elfogyasztott alkohol mennyiségét. Egy szokványosnak nevezhető alkalommal a válaszadóknak hozzávetőlegesen a fele (46%) 1-2 korsó sört fogyaszt, ezzel szemben a válaszadók 30%-a csak 3 vagy 4 korsónál áll meg, míg a fennmaradó 24% 6-7 korsó sört, vagy ennél akár valamivel többet is elfogyaszt. Az alkoholfajta kiválasztásában két tényező játszik kulcsfontosságú szerepet: egyrészt a már bejáratott, ismert italok élveznek előnyt, másrészt igen fontos a jó minőség, ugyanakkor a többség számára (80%) nem játszik különösebb szerepet az, hogy éppen milyen alkoholfajták szerepelnek a reklámokban.
A kutatás részletes eredményei, illetve a Heineken Balaton Sound fesztiválon készített interjúk megtalálhatók a www.holahatar.hu oldalon.
Hozzászólás zárolva.