Hogyan befolyásolják kapcsolatainkat a kütyük?
Mennyi időt töltünk a különböző elektronikai eszközök használatával, és ez mennyiben befolyásolja társas kapcsolatainkat? Erre kereste a választ nemrégiben egy felmérés, amely igen érdekes válaszokat eredményezett.
4-ből 3 embert közelebb hoztak családjukhoz a technológiai vívmányok – többek között ez az egyik megállapítása a Samsung Techonomic Index elnevezésű reprezentatív felmérésének, amelyet a cég Magyarországon is elkészíttetett.
Egy átlagos háztartásban 15 elektronikai készülék található, amelyekre átlagosan 55 194 forintot költöttek az elmúlt negyedévben a válaszadók. A különböző háztartási és szórakoztató elektronikai készülékeket munkaidőn kívül a válaszadók átlagosan 10-11 órát használják, és kétharmaduk úgy gondolja, hogy a technológiai újdonságok – például a mobiltelefon, közösségi média, e-mail – közelebb hozta őket családjukhoz. A válaszadók több mint fele szerint a mobiltechnológiának – mobiltelefon, táblagép, egyebek – köszönhetően sokkal többet beszél a közvetlen családjával, és ezáltal jobban meg is értik egymást.
„Az emberek számára nincs fontosabb a társas kapcsolatoknál, a technológia pedig segít áthidalni a modern élet által támasztott fizikai akadályokat is. A Samsung célja, hogy olyan innovatív megoldásokkal álljon elő, amelyek lehetőséget teremtenek az emberek számára, hogy több időt tölthessenek egymással még akkor is, ha éppen távol vannak egymástól” – mondta Büttl Krisztián, a Samsung Electronics Magyar Zrt. vállalati marketing- és marketingkommunikációs vezetője.
„A hazai trendek követik a nyugat-európai országokban tapasztaltakat. Az eredmények alapján pedig egyértelműen kijelenthetjük, hogy a család és a családi kapcsolatok még mindig első helyen szerepelnek a magyar emberek életében” – erősítette meg Hammer Ferenc,az ELTE Média és Kommunikáció Tanszékének szociológusa. A megkérdezett felnőttek több mint fele legalább napi szinten tartja a kapcsolatot a szüleivel, a testvérek esetén ez két-három naponta tapasztalható, míg a nagyszülőkkel hetente beszélnek. A családi kapcsolatok továbbra is szorosnak nevezhetők, annak ellenére is, hogy a válaszadók 64 százaléka nem él ugyanabban a városban, községben, mint a többi családtag.
Hammer Ferenc, aki a mindennapi élet formáit, gyakorlatait kutatja, elmondta, hogy Magyarországon a telefonálás a családi élet egyik legfontosabb kommunikációs csatornája, hiszen a partnerek, házastársak között ez a legegyszerűbb kommunikációs forma. SMS-sel már inkább csak a barátokkal kommunikálunk, sőt, immár jellemző módon e-mailen és a különböző közösségi csatornákon keresztül.”
A kutatás arra is rávilágított, hogy a kapcsolatok fenntartásában a közösségi média, vagyis a minél több ember elérése is egyre inkább felértékelődik. A válaszadók negyede közösségi csatornákon keresztül kommunikál partnerével, házastársával. „Ugyanakkor a közösségi média kapcsolatintegrációs szerepének megítélése gyökeresen más Magyarországon, mint Európában. Míg Magyarországon a megkérdezettek túlnyomó része, 78 százaléka véli úgy, hogy a közösségi média – azaz Magyarországon a Facebook – révén jobban megérteti magát családtagjaival, addig ez a részarány Európa-szerte mindössze 28 százalék” – tette hozzá a szociológus.
Érdekesség, hogy a technológiát nemcsak kapcsolatteremtés, de sajnos a kapcsolat lezárásában is igénybe veszik az emberek, 14-ből egy, vagyis 7 százalék ugyanis SMS-ben szakít partnerével.
A tévé is képes összehozni a családot: a válaszadók közel fele mindennap közösen tévézik. Ugyanakkor a válaszadók több, mint egyharmadának (36%) két tévéje van, minden ötödik embernek pedig három.
Ami az egyéb elektronikai eszközöket illeti: a válaszadók között a mobiltelefon és a táblagép a legnépszerűbb, 10-ből 2 ember a következő három hónapban tervezi is egy új készülék beszerzését. A táblagépet vásárlók 15%-a, a digitális fényképezőgépet vásárlók 12%-a pedig azért vásárolt új készüléket, mert kisebb, könnyebb kütyüre vágyott. A legtöbben (32%) pedig azért szeretnének táblagépet venni, mert láttak ilyet egy ismerősüknél, míg a digitális kameránál az új funkciók vagy egy nagyobb személyes esemény közeledte adja az apropót.
A válaszadók 23%-a több mint egy órát tölt tévézéssel, filmnézéssel naponta – 22%-uk viszont kevesebb mint 15 percet –, a mobiltelefont és táblagépet használók ennél jóval több időt – 1 órát vagy annál is többet – töltenek különböző játékokkal, szórakoztató alkalmazásokkal.
Hozzászólás zárolva.