Megéri a céges ingatlanvásárlás?
Az ingatlanpiac felívelése nemcsak a lakásvásárlásokat pörgette fel, hanem hatott az üzleti célú ingatlanok, irodák és üzlethelyiségek keresletének alakulására is. Mikor érdemes irodahelyiséget, vagy üzlethelyiséget vásárolni a cégnek?
Szinte minden cég eljut odáig, hogy döntenie kelljen: bérelni vagy vásárolni éri meg jobban az ingatlant, amiben működik. A GDN ingatlanhálózat tapasztalatai alapján az elmúlt időszakban egyre többen vásárolnak üzleti célú ingatlanokat, ami hozzájárul a piac folyamatosan tapasztalható felíveléséhez.
Mikor érdemes irodahelyiséget, vagy üzlethelyiséget vásárolni a cégnek?
„Ez függ a vállalkozás rövid, közép és hosszú távú céljaitól. Ha az ingatlan „jó vétel”, tehát jó helyen, a piaci árnál olcsóbban vehető meg, az természetesen megkönnyíti a döntést. De akkor is kifizetődő lehet, ha „átlagos” ár-érték arányú vásárlás valósul meg. Ilyenkor mindig számolni kell a megtérülést. A bérlés gyakran megadja a rugalmasságot, a gyors változtatás szabadságát, ugyanakkor a vásárlás garantálja a biztonságot, a kiszámíthatóságot. Ezek a szempontok mindenkinél más súllyal esnek latba. Egy időszakos boltnak felesleges egy állandó hely, egy könyvelő iroda viszont, ha gyakran költözik elveszítheti ügyfelei bizalmát” – mondta Vincze Krisztián, a GDN Hitelcentrum vezetője, aki szerint többnyire érdemes a vásárlás mellett dönteni.
„Általánosságban azt mondhatjuk, hogy ha hosszú távon szüksége van a vállalkozásnak az adott ingatlanra, érdemesebb vásárolni, akár banki hitel, vagy lízing igénybevételével. Utóbbi esetben ráadásul a lízingdíjak kamata költségként elszámolható, ami csökkenti a vállalkozás adóalapját is. A „céges hitelezés” eltér a lakossági finanszírozási formáktól. Például itt elérhető egy cash-flow tervre, konkrétan egy jövőbeni bérleti díjbevételre alapozott lízing konstrukció is, ami akár azt is lehetővé teszi, hogy akár friss alapítású cégek is hitelképesek legyenek” – tette hozzá a GDN szakértője.
Vincze Krisztián arra is felhívta a figyelmet, hogy a céges ingatlanvásárlás esetében az adózási különbségek is vannak. Ha a cégé a helyiség, akkor az ingatlanra vonatkozóan a költségek, illetve az amortizáció is elszámolható. Az esetleges értékesítéskor pedig nem SZJA szerint kell adózni, hiszen a társaságok a Társasági Adó hatálya alá tartoznak, eszerint történik az adó megfizetése. Egy megbízható könyvelő ezeket a kalkulációkat gyorsan el tudja végezni, így ezek a számok is rendelkezésre állnak a döntéshez.
Hozzászólás zárolva.