Így verik át a nagyikat a termékbemutatókon!
Egyre többet panaszkodnak az árubemutatókon részt vevő idős emberek, hogy a szervezők bizony alaposan félrevezetik őket. Állapotfelmérés után, egy viszonylag „súlyos diagnózist” közölnek velük, majd megoldásként több százezer forint értékű terméket sóznak rájuk. Ráadásul a 14 napos elállási jog érvényesítését különböző kifogásokra hivatkozva jogszerűtlenül megtagadják tőlük.
Az időseket egészségnapra, egészségügyi szűrővizsgálatra, teljes körű egészségmegőrző programra, illetve ingyenes állapotfelmérésre hívják az árubemutatókat szervező vállalkozások, például szív- és érrendszeri állapotfelmérésre, vércukorszint-mérésre, testzsírmérésre, íriszdiagnosztikára. Ám a meghívásból nem derül ki, hogy a végső cél a fogyasztók meggyőzése a több százezer forintért kínált termékek, mint például bioptronlámpa vagy masszázsfotel megvásárlása – tájékoztatta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) az MTI-t.
A bemutatókon arról a lehetőségről sem tájékoztatják a vásárlókat, amely szerint a termékbemutatókon vásárolt áru átvételének napjától számított 14 napon belül jogszerűen, bírósági út igénybevétele nélkül is visszakaphatják a pénzüket. Pedig az elállást az eladónak tudomásul kell vennie, és a vételárat vissza kell fizetnie.
A fogyasztókat érintő jogszabály 2014. június 13-tól lépett életbe egy uniós irányelv alapján, és egyesítette a polgári törvénykönyv eddig is létező passzusait az „üzleten kívüli értékesítés” és a „távollevők közti értékesítés” szabályainál. A korábbi 8 munkanapnyi elállási időt 14 munkanapra növelték. Bár a jogszabály alapján nem kötelező írásban elállni utólag a vételtől, a későbbi bizonyítás érekében az írásbeli (tértivevényes) formát javasolja az NFH.
A hivatal tájékoztatása szerint az elállási jog határidőben történő gyakorlása nem tehető függővé semmilyen feltételtől, így ellentételezéseként nem köthető ki például kötbér, vételár-visszatartás vagy egyéb fizetési kötelezettség. Nem tagadható meg a vételár visszafizetése arra hivatkozással, hogy a fogyasztó által igényelt hitel- vagy kölcsönigénylési folyamat már elindult.
Bár a folyamatos hatósági ellenőrzések, illetve a jogszabályi szigorítások elősegíthetik, hogy a jövőben kevesebb jogsértés legyen, a hatóság tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy továbbra is kiemelt figyelmet igényel a terület, illetve az érintett fogyasztók előzetes tájékoztatása.
Hozzászólás zárolva.