Múzeumok Éjszakája – az éjjel soha nem ér véget
Idén a Múzeumok éjszakája nemcsak magukat a múzeumokat ünnepli majd, de valamiképp ünnepe lesz ez a járvány, reméljük nem csak időleges, végének is. Háromszáz helyszín, kétezer program, 1500 forintos belépő – és aki bírja, már ma délután nekiindulhat és holnap hajnali 2-ig, az intézmények nyitva tartásáig látogathatja a kiállítóhelyeket.
Az összes program egyébként a Múzeumok éjszakája honlapon megtekinthető.
Innen indultunk
Bár Magyarország számos római kori emlékkel bír, valahogy ezek még sincsenek a „kirakatba” téve. A magyar történelem tárgyalása is a honfoglalással kezdődik, Pannónia provincia inkább csak egy függelék, vagy egyfajta lábjegyzet szintén jelenik meg.
Óbuda gazdag római kori emlékei ebek harmincadján, a polgárvároshoz, vagyis Aquincum-hoz nem nagyon nyúltak hozzá, amióta kialakították a szabadtéri múzeumot. A legutóbbi hír: a több ország (Németország, Ausztria, Szlovákia és Magyarország) együttműködésében megvalósuló Limes projekt, amely a Duna menti római maradványok megmentésére és a nagyközönség részére történő bemutatásra fókuszált, a magyarok visszalépése miatt meghiúsult.
Pedig az Óbudai-szigeten található Marcus Aurelius palotája, annak romjai, vélhetőleg komoly turistalátványosság lehetne, ha feltárnák a falakat.
A mostani múzeumi eseménysor programkínálatában így örömmel fedeztem fel egy egészen különleges, a római korral foglalkozó, az akkori tárgyi világot megidéző „kiállítást”. A nagyharsányi római villa mozaikja digitális formában lesz látható a Nemzeti Múzeumban.
Ez már igen, a 3D már majdnem olyan, mintha személyesen is be tudnánk lépni az adott korba, az, hogy gyakorlatilag térben látjuk a múlt relikviáit, kortársakká tesz minket, segíti a megértést.
A Baranya megyei Nagyharsány mellett, a Szársomlyó-hegy lábánál a római császárkori elit egyik befolyásos, szenátori rangú családja vidéki luxusrezidenciát építtetett magának. A Nemzeti Múzeum 2016 óta végzi a villa feltárását; az ásatásokon előkerült az épület fényűző lakomaterme, amelyet pompás, de azóta jelentős részben elpusztult mozaikpadló díszített.
A múzeum munkatársai – a 4iG Nyrt. Mensor 3D üzletág szakembereit segítségül hívva – eredeti méretben, digitálisan rekonstruálták a villa apszisának mozaikpadlóját.
És most jön a varázslat: az 50 négyzetméter területű vetítéshez használt rendszer infravörös kamerákból, négy darab lézerprojektorból, valamint egy számítógépből áll. Az interaktivitást a függőlegesen lefelé irányított kamerák teszik lehetővé, amelyek a látogatók mozgását folyamatosan követve biztosítják a vetített kép váltakozását úgy, hogy a látványt a látogató maga befolyásolja.
Hozzászólás zárolva.