Facebook hozzászólás
916

HÁROM ÉVTIZEDE INDULT A MŰVÉSZETEK VÖLGYE

Kapolcs harminc évéről, személyesen – interjú Galkó Balázzsal

Évekig Galkó Balázs színművész volt a Kapolcsi Művészetek Völgye arca. A rendszerváltás évében indult első, tisztán kulturális rendezvénysorozat az elmúlt években számtalan változáson ment keresztül, módosult a tulajdonosi kör, de a fókusz mindig is a kultúrán volt. Galkó Balázzsal az eseményhez köthető személyes emlékeken méláztunk el egy pillanatra.

  • Harminc évvel ezelőtt mi volt Kapolcson? Emlékszik még?
  • Egyszer suhantam át a falun; nővérem Tapolcán lakik, őt látogattam meg. A lényeget tekintve az volt, amit ma is lát, házak, és persze nyugalom, lassúság. Ezek nem változnak.
Galkó Balázs. Forrás: Facebook
Galkó Balázs. Forrás: Facebook

 

  • Miért pont Kapolcs?
  • Márta István pár évvel a rendezvény előtt arra járt, megtetszett neki a falu, beleszeretett, és vett ott egy házat. Innentől kezdve pedig nem volt megállás.
  • Azonnal az induló koncepció része volt, hogy ez egy multikulturális fesztivál lesz?
  • Ez egy mélyebb gyökerű történet. Mindannyian, akik később valamilyen szerepet vittünk a Művészetek Völgye létrehozásában, gyerekként a Lorántffy Zsuzsanna ének-zenei általános iskola tanulói voltunk. Ebben az iskolában pedig egyfajta multikulturális oktatás folyt, ének, zene, tánc, kóruséneklés órák voltak; mi más is lehetett volna Kapolcson, mint a különféle műfajok, művészeti ágak kísérleti terepe, olvasztótégelye. Egyszerűen adta magát, hogy itt ennek kell lennie.
  • Közvetlen előzmények? Merthogy biztos volt valami Kapolcs 1.0 is.
  • Márta Pista ott csinálta meg a nyolcvanas évek közepén Támad a szél címmel az egyik, ha nem a legjobb lemezét, amihez Szkárosi Endre írta a szöveget. Mindenki, aki alkotótársként részt vett a lemez létrejöttében, később valamilyen szerepet játszott a későbbi rendezvényen, ötletadóként, szervezőként, vagy éppen fellépőként.

  • Galkó Balázst milyen szerep találta meg?
  • A szocreál ( a fiatalabb olvasók kedvéért szocialista realista) parafrázisaként Cili mama kocsmájában megcsináltam a ’kocsreált’, ahol aztán mindenféle performansz előadásnak helye volt. Emlékszem, a kocsma kerítésére ráfestettük a kor szokásos állami szlogenjének első felét: Éljen és virágozzék!, majd szép lassan kezdtünk belőle betűket eltüntetni. Így lett hamarosan Éljen és rágózzék!, és így tovább, a végtelenségig.
  • Mennyire volt nehéz a helyiekkel szót érteni? Nem ódzkodtak a városi, nadrágos emberektől?
  • A tolmácsolásnak forint a neve. Bevontuk őket a kezdeményezésbe, a szállásadás, a vendéglátás őket gyarapította, amúgy ez is inkább csak egy városi legenda: nem beszélünk mi más nyelven, a megértés valójában a jóindulat ösvényén érhető el.
  • Galkó Balázs esetében mindez hogy alakult?
  • Én először Taliándörögdre mentem le, Mohos Jóska kocsmájában pedig valaki megütögette a vállamat. „Mondja, magának a Galkó Ferkó a rokona?” – kérdezte egy nálam két fejjel magasabb ősz üstökű ember. A nagybátyám – mondtam. Ő az ötvenes években Halimbán és Nyirádon volt vájár, a helyi falvakban pedig ő volt a legismertebb fekete vágó. Márpedig akkor, aki disznót tartott, az biztosan ismerte. Így fogadtak be és el engem is.
  • Mi változott a Művészetek Völgye megrendezése óta Kapolcson és a környező falvakban?
  • Ahogy Ady mondja: „A honi rozsda megfogta, megette.” Azaz minden. Lélek, gondolat tökéletesen más, mint voltak ’89-ben. Köszönni nem tudnának, ha szembe találkoznának egymással. Amúgy meg, meg kell nézni.


Facebook hozzászólás

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

KUL-TOUR

1 / 158

KUL-TOUR

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!