Facebook hozzászólás
1 075

Interjú Enyedi Ildikóval, a Feleségem története film rendezőjével

„Az elengedés a személyiség nyeresége, sohase könyveljük a veszteség rubrikába”

Nemrégiben került a mozikba Enyedi Ildikó Feleségem története című filmje. A Füst Milán regényéből készült alkotás olyan alapvető témákat, örök emberi kérdéseket tárgyal, minthogy miként fogadjuk el a világot olyannak, amilyen, hogyan tanuljuk meg elengedni a dolgokat, feladva görcsös kontrollkényszerünket, és hogy végső soron miért is nem baj, ha nem mi „vagyunk” a világ urai. Az is örömteli, ami van, nem kell tökéletességre törekedni – szól a film üzenete.

Legutóbbi filmje, a Testről és lélekről című alkotás úgynevezett szerzői film volt, most viszont irodalmi alapanyagból dolgozott. Hogy esett a választása Füst Milán művére, a Feleségem története című regényre?

Ezt a filmet már nagyon régóta el szerettem volna készíteni. Az pedig, hogy most valósult meg, talán még jobban előtérbe helyezi a történet aktualitását. A mondandó – bizonyos áttételekkel – hasonló módon időszerű, mint volt megszületésekor.
A regényt Füst Milán a második világháború előestéjén fejezte be, a történetet viszont a 20-as évek Párizsába, és Hamburgjába (és még pár, hangsúlyozottan európai helyszínre) helyezte. Ezzel a gesztussal egy nagyon határozott véleményt fogalmazott meg az elviselhetetlen kortárs valóságról és viszonyokról: nem a pillanatnyira reagált, hanem egy sokkal fontosabb, talán mondhatjuk azt, hogy életbevágóan fontos, örök jelenségre mutatott rá, jelesül arra, hogy hogyan is éljük az életünket.

Enyedi Ildikó portréja
Enyedi Ildikó már nagyon régóta el szerette volna elkészíteni ezt a filmet. ( Fotó: Csata Hanna, Mozinet)

Ilyen értelemben ez a film is nagyon személyes, ahogy valójában az összes filmem az. Hasonlóan Füst Milán művéhez, a személyes állásfoglalás nem az autobiografikus (önéletrajzi) elemek hangsúlyozásával valósul meg, hanem egy időben eltávolított történet mögé rejtve kap hangsúlyt: az élet örök, és mindenkit érintő kérdéseivel kell foglalkoznunk .

A #MeToo mozgalom berobbanásának pillanata – ami egybeesett a film készítésének idejével – különösen aktuálissá tette magát a művet is.

A filmben egy tradicionális maszkulin ethoszt képviselő férfi, a világtengereket járó Störr hajóskapitány szembesül egy, a saját normarendszerével semmiben sem kompatibilis világgal, párizsi felesége autonómiát igénylő életével. A történet a kapitány nevelődés regénye: hogyan ébred rá 7 leckén, egy komoly tanulási folyamaton keresztül, hogy az otthonról hozott megoldások, szokások, minták egy, az övétől eltérő világban mennyire nem működőképesek. Meglátja, hogyan is engedje el a mindent mindenkor befolyásolni akaró kontrollkényszerét, vagyis azt, hogy ne uralja a másik embert.
Störr a végén (nagyon sok kudarc után, de állandó kísérletezést és újrakezdést követően) megtanulja elfogadni a világot olyannak, amilyen, már nem akarja a saját képére formálni. Arra is ráébred, hogy az elengedés sokkal inkább a személyiség nyeresége; nem érdemes a veszteség rubrikába könyvelni.

A Testről és lélekről az egymásra találás nehézségeiről, bonyolultságáról szól, míg a Feleségem története az együttélés, a megtartás lehetségességéről, lehetetlenségéről tesz fel kérdéseket. Hogy gondolja, milyen perspektívái lehetnek egyáltalán két ember közös életének?

A Testről és lélekről zárójelenetében együtt reggelizik a női és a férfi szereplő egy szerelemben eltöltött szép éjszaka után. Ebben a feszengő, ügyetlen, suta reggelben már egyértelműen benne van, hogy nem lesz könnyű és akadálytalan az együttélés sem, ha egyáltalán együtt maradnak. Ugyanakkor az is benne van, hogy ez egyáltalán nem baj.
A Feleségem történetében is nagy hangsúly van ezen a „nem bajon”. Nem baj, ha nincs teljes kontroll a másikon, nem baj, ha nem mi vagyunk a világ urai; az is örömteli, ami van, nem kell tökéletességre törekedni.

Kicsit még visszautalnék a Testről és lélekről filmre: a nyitókép két szarvassal indul, a Feleségem története pedig hatalmas, óceánban alvó, lebegő bálnákkal. Van-e bármiféle szimbolikus üzenete ezeknek az állatoknak, vagy ebben az esetben puszta véletlenről van szó?

Nem kifejezetten bálnákat kerestem, a vágás alatti hónapokban viszont én végig azt éreztem, hogy ennek a filmnek a tenger alatt kell kezdődnie, hisz annak a felszínén lebeg Störr kapitány kicsi, „tojáshéj” hajója.
Ez a hatalmas, titkos vízalatti birodalom nem más, mint a mindannyiunkban meglévő, a tudatos és verbális szint alatt rejtőzködő rész. A film elején és a végén, egyfajta keretként tulajdonképpen a Kapitány is onnan beszél hozzánk.
Ezek az állva alvó, hatalmas állatok megidézik a kapitány alapvető karakterét is, a nagydarab, szenvedélyes ember erejét, ami ugyanakkor végtelen szelídséggel és tisztasággal párosul.

Képileg nagyon erősen megformált a film. A tengeren és a kikötőkben játszódó jelenetek, olyanok, mint egy-egy jól megkomponált, kimerevített kép, vagy képeslap, míg a két ember életéről szólók olyanok, mintha egy kamaradarab jeleneteit látnánk.

Nem akartunk maratoni hosszúságú filmet készíteni, így egy esztétikailag is érvényes megoldást kellett találni arra, hogy a tengeren töltött rendkívül hosszú idő alatt gyakorlatilag nem történt semmi érdemi a kapitánnyal. Ezt az állapotot kívántuk érzékeltetni az állóképszerű megoldással. A szárazföldi élet, ahová Störr a hajóutak után visszatért, viszont maga a nyüzsgés, a vibrálás, az élet, aminek szükségszerűen másfajta dramaturgiai íve kellett, hogy legyen és vizuálisan is egy másfajta megfogalmazást igényelt.





Facebook hozzászólás

Hozzászólás zárolva.

STÍLUS

1 / 630

KUL-TOUR

1 / 158

PÉLDA-KÉP

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!