A LAKBERENDEZŐK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK ELNÖKE
„Megsínylettük, hogy elmaradtak a nagy nemzetközi lakberendezési vásárok” – interjú Ács Erzsébettel
Hiányoznak és kérdéses, miként és hogyan lesznek majd pótolhatók azok a nemzetközi és hazai kiállításokon elhangzó előadások, a személyes kapcsolat, amely hatalmas szakmai inspirációt és töltést adott volna a következő évre. Emellett az elmaradt nagy rendezvények jelentős bevételkiesést is jelentettek a szövetségnek – vont mérleget az elmúlt, karanténnal fűszerezett időszakról Ács Erzsébet, a Lakberendezők Országos Szövetségének elnöke.
-
Milyen hátrányt szenvedett a koronavírus-járvány miatt a lakberendező szakma?
- Az összes jelentős külföldi és hazai kiállítás és konferencia elmaradt és valószínűleg 2021-ben is tolódni fog ezek megrendezése. A tervezők így nem tudtak kimenni az egyik legnagyobb vásárra, Milánóba a Salone del Mobile-re, vagy a Comói-tó partján rendezett Proposte-ra, a francia Maison&Objet-t is jövő januárra és szeptemberre tervezik. Márpedig ezeknek a rendezvényeknek és az ott zajló személyes találkozásoknak a kimaradásával visszaszorulhat az a több éves megfeszített munka, elhalványulhatnak azok a törekvések , amellyel nemcsak az elit, hanem mindenki számára is nyilvánvalóvá tette a szövetség, szükség van szakembereinkre. Hadd mondjak erre egy példát: az évente megrendezett konferenciánkon találkoztak a nagykereskedők, a forgalmazók, a gyártók valamint a tervezők. Itt ismerkedtek meg az új termékekkel és technológiákkal. Az ott elhangzó előadások, személyes találkozások hatalmas szakmai inspirációt és töltést adtak a következő évre. Ezt nem lehet pótolni home office-szal és online termékbemutatókkal, mert hiányzik belőle a személyes elem, amely minden kreatív tevékenységet előrevisz.
-
Mit jelentett a Lakberendezők Országos Szövetsége, mint szervezet számára ez a hosszú, és kényszerűen eseménytelen időszak?
- Az elmaradt nagy kiállítások, a Construma, a GardenExpo, a S/alon Budapest jelentős bevételkiesést hoztak, enélkül pedig nagyon nehéz életben tartani az egyesületet, szinten tartani a szakmai munkát. A mi szakmai szervezetünk nem kap állami támogatást és jelenleg nincs szakmai támogatója a LOSZ-nak, így most is kizárólag tagdíjakból tartja el magát. A járvány negatív hozadéka, hogy bár céges tagjaink jelentős része lelkiismeretesen fizet, a tagdíjak 25 százaléka még nem folyt be és riasztóan közeledik az év vége. Mindez nem ad derűre okot, ám öröm az ürömben, hogy azok a tagcégeink, akik gyorsan reagáltak a kihívásokra, több olyan fejlesztést indítottak el, – például egyre-másra nyíltak a 3D-s virtuális bemutatótermek – amelyekkel, – ha nem is ezer százalékban, de helyettesíthető a cégektől érkező, személyesen közvetített tudásanyag.
-
Hogy élte meg ezt az időszakot a tagság?
- A tervezők és kivitelezők körében nem volt nagy visszaesés, talán azt is mondhatni, bizonyos területeken kisebb erősödés is tapasztalható volt. Sőt, egyes lakberendezési termékeket forgalmazó cégek nagyobb árbevételre tettek szert a karantén alatt: jakuzzis vállalkozások, dísznövényekkel foglalkozó cégek, s nyilván az ehhez kapcsolódó tervezési munkák is a tanácsadást végző tagjainknál csapódtak le. Ebből a szempontból is bizakodó vagyok, azt gondolom, mivel a lakások többsége nem volt felkészülve arra, hogy online irodaként működjön, ezek átalakítása is piacot jelenthet lakberendezőinknek.
Hozzászólás zárolva.