Eljegyzés vagy házasság?
Az Arnolfin házaspár c. kép egy közepes méretű olajfestmény, mely a londoni National Galleryben található. A kép 70 éve foglalkoztatja a művészettörténészeket, többek között Panofsky Erwint Jan Baptist Bedaux-ot, és Lorne Cambell-t , Peter Schabacker , Elisabeth Dhanens , Edwin Hall és hazánkból Eörsi Anna.
Összességében tehát talán nem alaptalan, ha azt állítjuk, hogy a kézmozdulat mégis házassági rituálé része, nevezetesen az első eseményé, az eljegyzésé. A festmény többi részlete azonban mennyiben illeszkedik ehhez
Forrás, felhasznált irodalom:
- Panofsky, E.: Jan van Eyck’s "Arnolfini" Portrait in Burlington Magazine, 1934
- Bedaux, J. B.: The Reality of Symbols: the Question of Disguised Symbolism in Jan van Eyck’s Arnolfini Portrait, Simiolus, vol. XVI, 1986.
- Campbell, L.: The Fifteenth Century Netherlandish Schools in National Gallery Catalogues, London, 1998.
- Schabacker, P.: De Matrimonio ad Morganticum Contracto: Jan van Eyck’s ‘Arnolfini’ Portrait Reconsidered, Art Quarterly 35, 1972.
- Dhanens, E.: Hubert and Jan van Eyck, New York, 1980.
- Hall, E.: The Arnolfini Betrothal : Medieval Marriage and the Enigma of Van Eyck’s Double Portrait, 1994.
- Eörsi A.: Giovanni Arnolfini kézfogója in Művészettörténeti Értesítő XLVI/1997 44-48old.
Köszönet Majoros Árpádnak!
Hozzászólás zárolva.