A vörös szín kettős szimbolikája
A piros, vagy vörös színt elsősorban a szív, a szeretet, a szerelem színeként tartják számon. Pedig szimbolikája, asszociatív hatása sokkal összetettebb, és nem is mindig pozitív.
A színeknek szinte minden kultúrában szimbolikus jelentésük volt. Közülük is kiemelkedik a vörös jelentősége, mely a vér színére, s ezzel az élet legfontosabbnak tartott alapjára vezethető vissza. Az ókori Egyiptomban, már az időszámítás előtt 4-5000 évvel megjelentek a vörös pigmentek, melyhez vasoxidot használtak fel. A vöröshöz azonban már akkor is kétféle szimbólum kapcsolódott. Ha a Napot jelképezte, a szemhez kapcsolódott, amulettként használták, tehát jót jelentett. Ha azonban Széth, Ozirisz gyilkosának színeként alkalmazták, gonoszságra utalt.
A vörös szín szimbolikájának e kettősége végigvonult valamennyi kultúrán, s mind a mai napig fennáll. Egyszerre jelképezi a szerelmet és a háborút. A modern pszichológia mára már teljesen feltárta a színeknek az emberekre gyakorolt hatását, sőt az orvostudomány a szem fiziológiai tulajdonságaira és az optika törvényeire alapozva rangsorolja a színek figyelemfelkeltő képességét. Csöppet sem meglepő módon a legjobban azonosítható szín a piros, ezt követi a zöld, majd a sárga és a fehér. Ezen a felismerésen alapulnak például a közúti forgalom nemzetközileg elfogadott jelzései.
De a mindennapi élet számos más területén is érdemes odafigyelni a színek szimbolikájára, hatására.
A pszichológusok szerint a piros szín energiát, agresszivitást, erőt és harciasságot sugároz. Azoknak ajánlják, akik gyengének, félszegnek érzik magukat. Ugyanakkor például egy állásinterjúra lehetőleg ne vegyünk fel piros színű öltözéket, mert nem biztos, hogy rögtön az elején ki kell mutatni harciasságunkat jövendő munkaadónknak. Ráadásul a piros az erotika, a szenvedély szimbóluma is, kihívó, provokatív hatást is kiválthat abban, akivel életünkben esetleg először találkozunk.
Ezen túlmenően az árnyalatoknak is más-más hatása van. Míg a világos piros „csak” figyelemfelkeltő, a sötétpiros már többnyire ellenérzést vált ki.
A reklámpszichológusok külön gondossággal tanulmányozták a színek szimbolikáját, a különböző színkombinációk által kiváltott, illetve kiválható hatást. Amikor öltözködünk – bármilyen alakalomból – saját magunkat „reklámozzuk”, tehát nem árt ezekkel is tisztában lenni. Illetve a különböző kombinációk kedveltsége és alkalmazása kifejezi személyiségünket is.
Hozzászólás zárolva.