JOBBAN BÍZUNK A GÉPÜNKBEN?
A robotok biztosan nem kapják el a koronavírust
Talán még emlékszünk arra, hogy a koronavírus világjárvány kitörése előtt micsoda vérre menő viták zajlottak arról, hogy vajon a robotok az emberiség megmentői, vagy inkább ellenségei lesznek. A social distancing óta úgy tűnik, hogy a kérdés eldőlt, egy robot nem tud megfertőződni, vagyis 1:0 a gépek javára.
Jó, vagy rossz, annyi bizonyos, hogy a robotok sok embert képesek munkájukban helyettesíteni. Sokak szerint pedig a mostani járvány fel fogja gyorsítani ezt a folyamatot.
A hagyományos vélekedés szerint az ügyek elintézésében a humán jelenlét elengedhetetlen, magyarul emberi kapcsolatok kellenek ehhez, a COVID-19 megjelenése azonban ezt vélhetőleg megváltoztatta – nyilatkozta Martin Ford jövőkutató a BBC-nek.
Ő leginkább eddig azt vizsgálta, hogy a robotok hogyan fognak integrálódni a jövő társadalmába.
‘A vírus megváltoztatja a fogyasztói preferenciákat, és új lehetőségeket nyit az automatizálás előtt” – állítja.
Kis és nagy vállalkozások most azon vannak, hogy minél több elvégzendő feladatot a robotok lássanak el, így csökkentve az alkalmazottak közötti fizikai kontaktus lehetőségét is. A Walmart, Amerika legnagyobb kiskereskedője például robotokat használ a padlótisztításhoz.
Dél-Koreában szintén robotokat használnak a kórházakban a betegek hőmérsékletének mérésére és a kéztisztítószer elosztására.
Az egészségügyi szakértők szerint még legalább 2021-ig fenn kell tartani a social distancing rendszabályait, így a robotok iránti igény még nőhet is, hiszen közöttünk nincs szükség a másfél méteres távolságra.
A tisztító- és fertőtlenítőszereket gyártó cégek a kereslet jövőbeni növekedésére számítanak már most is.
Az ultraibolya sugárzással fertőtlenítő robotok dániai gyártója, az UVD Robot százával szállítja gépeit a kínai és európai kórházakba. Élelmiszerboltok és éttermek szintén használják már ezeket a gépeket.
A szakértők szerint egyre több vállalkozás fogja ezeket alkalmazni, amikor újból megnyitnak – robotok fogják takarítani az iskolákat és az irodákat. A tulajdonosok most a korábbiaknál sokkal inkább jobban törődnek az ügyfelek és a munkavállalók biztonságával, egészségével. Az ügyfelek és az alkalmazottak pedig egyaránt jutalmazni fogják ezt a fajta céges hozzáállást.
Nagy valószínűséggel az élelmiszerágazat és a vendéglátás lesz a legnagyobb felhasználó, hiszen itt jelentkezhetnek leginkább egészségügyi kockázatok a személyes érintkezésből, és itt lehet a legnagyobb haszna a társadalmi távolságtartásnak.
Hozzászólás zárolva.