Facebook hozzászólás
712

Streamelt Diótörő

Karácsonyi ajándékozás a COVID árnyékában

A karácsony hagyományosan az az ünnep, amikor szívesen ajándékozunk egymásnak könyvutalványt, vagy éppen éves operabérletet. A járvány második hulláma, és az előadások streamelt közvetítése viszont ezt a jó szokásunkat is alaposan átírhatja. Összeállításunkban egy könyvkiadó kreatív igazgatóját, a Bábszínház igazgatóját és az Operaház sajtófőnökét kérdeztük.

Amikor a pizzafutár hozza a könyvet

„A könyvkiadók nagy része novemberig többnyire veszteséges, és általában csak a karácsonyt megelőző két hónap üzleti forgalma dönti el, hogy az adott évben nyereségesek lesznek-e, vagy sem” – mondja Nyáry Krisztián, a Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesületének (MKKE) elnökségi tagja.

Idén elmarad a roham. Fotó: pixabay.com
Idén elmarad a roham. Fotó: pixabay.com

 

Novemberben és decemberben az ünnepek előtti nagy vásárlói rohamban talál vevőre – éves szinten – a kiadott könyvek harminc százaléka, az ekkor realizált bevétel szokta általában a kiadók mérlegét pozitív tartományba fordítani, ezért is fogalmaz úgy Nyáry, hogy ha most ősszel következett volna be a járvány első hulláma, az az egész könyvszakmára nézve valóságos katasztrófával érne fel.

Az eladásokban megmutatkozó éves aránytalanságot hivatottak egyébként némiképp’ kiegyensúlyozni a tavasszal rendszeresen megrendezett Nemzetközi Könyvfesztivál és a nyári Ünnepi Könyvhét is, ám idén a pandémia első hulláma ennek is keresztbe tett; már csak ezért is reménykedtek, reménykednek a hazai könyvkiadók abban, hogy a téli időszak általában megugró forgalma majd valamit pótol a második negyedév gyenge teljesítményéből.

Értelemszerűen persze azokat a kiadókat ütötte meg jobban a tavaszi leállás, amelyek hagyományosan csak a bolti forgalomra támaszkodtak és nem fordítottak kellő energiát az online értékesítés csatornáinak kiépítésére. Az online kereskedők és néhány kiadó még profitált is a lockdown-ból.

A Líra esetében a zárás előtti utolsó „béke” hónapban, vagyis februárban a teljes forgalom mintegy 15 százaléka származott az online értékesítésből, a cégcsoportban pedig úgy számoltak, hogy ez a karantén alatt nagyjából 30 százalékra mehet fel, ám a valóság minden korábbi reményükre rácáfolt. A zárás vége előtti számvetés során arra jutottak, hogy a teljes forgalom felét ez hozta; igaz persze az is, hogy könyvesbolti forgalom ezalatt egyáltalán nem volt. (Az online értékesítés ráadásul a nyári lazítás során sem esett vissza a zárás előtti időszak értékére.)





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

KUL-TOUR

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!