Hogyan tanuljunk? /4.
A puding próbája az, hogy megeszik, s ha ízlik, jó (volt) a puding – mondják az angolok. A tanulás próbája az, hogy felidézzük a megtanultakat. S ha ez sikeres, akkor jól tanultunk.
A puding próbája az, hogy megeszik, s ha ízlik, jó (volt) a puding – mondják az angolok. A tanulás próbája az, hogy felidézzük a megtanultakat. S ha ez sikeres, akkor jól tanultunk.
A megértés a tanulás alapfeltétele s egyben része is; a megjegyzés a magunkévá tevés – a felidézés pedig talán a legkritikusabb része és minősítése is a tanulásnak. Most dől el, hogy jól megértettük-e, kellően megjegyeztük-e az anyagot, s hogy képesek vagyunk-e megmutatni: tényleg megtanultuk. Nemcsak magunknak, szüleinknek, barátainknak és közvetlen a tanulás után kell tudnunk számot adni a tanultakról, hanem idegeneknek, vizsgahelyzetben élőszóban és hosszabb idő eltelte után is.
Sokszor már önmagunk ellenőrzésekor kiderül, hogy nem értettük meg az anyagot, azért nem tudunk felelni. Ilyenkor előlről kell kezdeni az egészet, bevonva segítséget (könyv, korrepetítor). Ez után ismét a második fázis következik: megjegyezzük a most már értett anyagot.
Gyakran azért csapódunk be, mert azt hisszük: amit értünk, azt tudjuk is – s csak a felelés során derül ki, hogy nem tudtuk reprodukálhatóan megjegyezni. Ilyenkor ezt a második fázist kell ismételni, természetesen új módszerek, eszközök bevonásával, hiszen a korábban alkalmazottak nem voltak hatékonyak. Célszerű több részletben rögzíteni az anyagot, s minden részlet után ellenőrizni annak eredményességét.
Folytatjuk. Addig: www.csikyantal.hu/aktuális/szakmai rovatok/pedagógiai pszichológia.
Hozzászólás zárolva.