Hogyan tanuljunk? /2.
Készítsünk puskát, több lépcsőben. Először egy bő vázlatot, később ennek rövidítését, majd a tömörítését – a végén néhány kulcs-szó is elég.
Készíthetünk trükkös kazettát/cédét: Vegyük fel rá kedves zenénket, majd erre nagyon halkan mondjuk rá a megtanulandó anyagot. Évszámok, nevek, adatok kapcsolhatók így (1526: Mohácsi vész). A halk szövegre nagyon odafigyelünk – így tartósan megmarad.
Aki tud relaxálni (legjobb az autogén tréning), annak szövegét vegye fel, utána mondja rá a kazettára/cédére a megtanulandó szöveget. Ez csak olyan szöveg lehet, amit nem kell érteni. Pl. olyan szöveg nem tanulható így, hogy melyik igeidő vagy mód használandó, mert ez gondolkodást, döntést igényel – de szavak, kifejezések jól rögzíthetők relaxálva. Fontos, hogy oda-vissza mondjuk a szavakat: word – szó; szó – word. Így bármelyik nyelven halljuk a szót, azonnal beugrik a jelentése a másikon.
A hangos olvasás mellett (vagy nagyon vizuálisoknál: helyett) sokat segít, ha – ahogy az agykontrollosok mondják – elmetérképet készítünk a tanulandó anyagról. Jó, ha minél több színt, mértani alakzatot és más kiemelési formát használunk. Így valóban látni fogjuk a téma részleteit, és egyik színről, jelről beugrik a folytatás.
Készítsünk puskát, több lépcsőben. Először egy bő vázlatot, később ennek rövidítését, majd a tömörítését – a végén néhány kulcs-szó is elég, hogy beugorjon az egész anyag. A kulcs-szó könnyen memorizálható, így nem kell elővenni puskát: látjuk magunk előtt a szöveget.
Folytatjuk. Addig is: www.csikyantal.hu/aktuális/szakmai rovatok/pedagógiai pszichológia.
Hozzászólás zárolva.