Mi az igazság?
A helyzet az, hogy hasonlóan egy új személygépkocsihoz, amit megveszel és első útként csak kis távokat teszel vele, nem rögtön a kontinens másik felét célzod meg, a kerékpárral (és alkatrészeivel) is érdemes lépésről lépésre összecsiszolódni. Ha rögtön rettentően meghajtod, nagy eséllyel csökken az élettartama.
A frissen megmunkált fém bringaalkatrészek felülete annak ellenére érdes valamennyire, hogy profi kezek vagy gyári körülmények közül kerültek ki. A fogaskerekek, tengelyek, lánckerek és csapágyak mind-mind ilyenek. A gyártók saját ajánlása is az, hogy ha hosszabb ideig szeretnéd használni a kerékpárod alkatrészeit, akkor kis terheléssel kezdd használatba venni.
Enyhébb terheléssel a forgó-kopó alkatrészek felszíni egyenetlenségei finoman lekopnak, és amint ez megtörtént, az alkatrész halkabban működik, és úgy gördül majd, mint ahogy a kés siklik a tűző napon felejtett vajban. Ha viszont azonnal nagy terhelésnek tesszük ki az alkatrészt, a durva, még egyenetlen felületek találkoznak egymással, a terhelés miatt nagy nyomatékkal, és nő az alkatrészek sérülésének esélye.
Természetesen az, ha már a gyárban elvégeznék a bekoptatás, bejáratás szeánszát. Ha nekünk, bringásoknak már nem kellene ezzel foglalkoznunk, mert gyárilag, emelt fordulatszámon, de kis terheléssel, összeszoktatnák ezeket a még érdesen szűz felületeket egymással. De ez nem történik meg, felesleges is róla álmodoznunk.
Melyik a legkényesebb elem?
A kerékagy kónusz az az alkatrész, amely a leginkább ki van téve a kopásnak. Utána következik a csapágycsésze. Nagyobb kerülete van ugyan, mint a kónusznak, és ezért lassabban kopik, de mégis a második legkritikusabb elem, amire ebből a szempontból oda kell figyelned. Persze az sem mindegy, milyen minőségű anyagból készülnek ezek és a többi alkatrész is.
Például a csapágygolyók elvileg kevésbé vannak kitéve a kopásnak, hiszen minden irányba el tudnak forogni, nem csak egy vékony sávban kopnak, de ha nem elég jó minőségű anyagból gyártották őket, akkor bizony elképzelhető (sőt, igen-igen valószínű), hogy hamarabb forgácsolódnak le róluk a fémrészecskék, mint minőségibb társaikról. Márpedig a fémforgács, és főleg a rozsdás fém forgácsa épp olyan káros, mint az új alkatrészek érdes felülete.
A Bikepro.hu kerékpár webshop blogja számos felhasználási és home made szerelési tippet ad kezdőknek és haladóknak egyaránt.
Azt is megtalálod benne, hogy pl. az új alkatrészek bejáratása mellett a zsírozás is egy járható út, ha az alkatrészeket szeretnéd megóvni, hogy minél hosszabb élettartamúak legyenek.