Életforma.hu

Egyéb

„Az elengedés a személyiség nyeresége, sohase könyveljük a veszteség rubrikába”

Nemrégiben került a mozikba Enyedi Ildikó Feleségem története című filmje. A Füst Milán regényéből készült alkotás olyan alapvető témákat, örök emberi kérdéseket tárgyal, minthogy miként fogadjuk el a világot olyannak, amilyen, hogyan tanuljuk meg elengedni a dolgokat, feladva görcsös kontrollkényszerünket, és hogy végső soron miért is nem baj, ha nem mi „vagyunk” a világ urai. Az is örömteli, ami van, nem kell tökéletességre törekedni – szól a film üzenete.

Legutóbbi filmje, a Testről és lélekről című alkotás úgynevezett szerzői film volt, most viszont irodalmi alapanyagból dolgozott. Hogy esett a választása Füst Milán művére, a Feleségem története című regényre?

Ezt a filmet már nagyon régóta el szerettem volna készíteni. Az pedig, hogy most valósult meg, talán még jobban előtérbe helyezi a történet aktualitását. A mondandó – bizonyos áttételekkel - hasonló módon időszerű, mint volt megszületésekor.

A regényt Füst Milán a második világháború előestéjén fejezte be, a történetet viszont a 20-as évek Párizsába, és Hamburgjába (és még pár, hangsúlyozottan európai helyszínre) helyezte. Ezzel a gesztussal egy nagyon határozott véleményt fogalmazott meg az elviselhetetlen kortárs valóságról és viszonyokról: nem a pillanatnyira reagált, hanem egy sokkal fontosabb, talán mondhatjuk azt, hogy életbevágóan fontos, örök jelenségre mutatott rá, jelesül arra, hogy hogyan is éljük az életünket.

Enyedi Ildikó már nagyon régóta el szerette volna elkészíteni ezt a filmet. ( Fotó: Csata Hanna, Mozinet)

Ilyen értelemben ez a film is nagyon személyes, ahogy valójában az összes filmem az. Hasonlóan Füst Milán művéhez, a személyes állásfoglalás nem az autobiografikus (önéletrajzi) elemek hangsúlyozásával valósul meg, hanem egy időben eltávolított történet mögé rejtve kap hangsúlyt: az élet örök, és mindenkit érintő kérdéseivel kell foglalkoznunk .

A #MeToo mozgalom berobbanásának pillanata - ami egybeesett a film készítésének idejével - különösen aktuálissá tette magát a művet is.

A filmben egy tradicionális maszkulin ethoszt képviselő férfi, a világtengereket járó Störr hajóskapitány szembesül egy, a saját normarendszerével semmiben sem kompatibilis világgal, párizsi felesége autonómiát igénylő életével. A történet a kapitány nevelődés regénye: hogyan ébred rá 7 leckén, egy komoly tanulási folyamaton keresztül, hogy az otthonról hozott megoldások, szokások, minták egy, az övétől eltérő világban mennyire nem működőképesek. Meglátja, hogyan is engedje el a mindent mindenkor befolyásolni akaró kontrollkényszerét, vagyis azt, hogy ne uralja a másik embert.

Störr a végén (nagyon sok kudarc után, de állandó kísérletezést és újrakezdést követően) megtanulja elfogadni a világot olyannak, amilyen, már nem akarja a saját képére formálni. Arra is ráébred, hogy az elengedés sokkal inkább a személyiség nyeresége; nem érdemes a veszteség rubrikába könyvelni.

A Testről és lélekről az egymásra találás nehézségeiről, bonyolultságáról szól, míg a Feleségem története az együttélés, a megtartás lehetségességéről, lehetetlenségéről tesz fel kérdéseket. Hogy gondolja, milyen perspektívái lehetnek egyáltalán két ember közös életének?

A Testről és lélekről zárójelenetében együtt reggelizik a női és a férfi szereplő egy szerelemben eltöltött szép éjszaka után. Ebben a feszengő, ügyetlen, suta reggelben már egyértelműen benne van, hogy nem lesz könnyű és akadálytalan az együttélés sem, ha egyáltalán együtt maradnak. Ugyanakkor az is benne van, hogy ez egyáltalán nem baj.

A Feleségem történetében is nagy hangsúly van ezen a „nem bajon”. Nem baj, ha nincs teljes kontroll a másikon, nem baj, ha nem mi vagyunk a világ urai; az is örömteli, ami van, nem kell tökéletességre törekedni.

Kicsit még visszautalnék a Testről és lélekről filmre: a nyitókép két szarvassal indul, a Feleségem története pedig hatalmas, óceánban alvó, lebegő bálnákkal. Van-e bármiféle szimbolikus üzenete ezeknek az állatoknak, vagy ebben az esetben puszta véletlenről van szó?

Nem kifejezetten bálnákat kerestem, a vágás alatti hónapokban viszont én végig azt éreztem, hogy ennek a filmnek a tenger alatt kell kezdődnie, hisz annak a felszínén lebeg Störr kapitány kicsi, „tojáshéj” hajója.

Ez a hatalmas, titkos vízalatti birodalom nem más, mint a mindannyiunkban meglévő, a tudatos és verbális szint alatt rejtőzködő rész. A film elején és a végén, egyfajta keretként tulajdonképpen a Kapitány is onnan beszél hozzánk.

Ezek az állva alvó, hatalmas állatok megidézik a kapitány alapvető karakterét is, a nagydarab, szenvedélyes ember erejét, ami ugyanakkor végtelen szelídséggel és tisztasággal párosul.

Képileg nagyon erősen megformált a film. A tengeren és a kikötőkben játszódó jelenetek, olyanok, mint egy-egy jól megkomponált, kimerevített kép, vagy képeslap, míg a két ember életéről szólók olyanok, mintha egy kamaradarab jeleneteit látnánk.

Nem akartunk maratoni hosszúságú filmet készíteni, így egy esztétikailag is érvényes megoldást kellett találni arra, hogy a tengeren töltött rendkívül hosszú idő alatt gyakorlatilag nem történt semmi érdemi a kapitánnyal. Ezt az állapotot kívántuk érzékeltetni az állóképszerű megoldással. A szárazföldi élet, ahová Störr a hajóutak után visszatért, viszont maga a nyüzsgés, a vibrálás, az élet, aminek szükségszerűen másfajta dramaturgiai íve kellett, hogy legyen és vizuálisan is egy másfajta megfogalmazást igényelt.

Ezt is olvasd el:

Ő Léa Seydoux, Enyedi Ildikó új filmjének a főszereplője


Hogyan válaszd ki a tökéletes kerékpárlámpát?

Hogyan válaszd ki a tökéletes kerékpárlámpát? 

Az ősz egy különleges időszak a biciklisek számára: a napok rövidülnek, a levegő friss és csípős, és a természet színkavalkádja vár ránk mindenfelé. 
Hogyan építsünk bizalmat a digitális térben?

Hogyan építsünk bizalmat a digitális térben? 

Az online világ mindennapjaink részévé vált, főleg az egészségügy terén, ahol a páciensek nemcsak szakmai tudást igényelnek, hanem odafigyelést is, ahol meghallgatják őket. Az internetes keresések ugyanúgy hozzátartoznak a rutinhoz, mint hogy orvoshoz fordulunk, ami kérdéseink tisztázását illeti. 
Édes pillanatok – amikor a torta nemcsak egy desszert, hanem egy élmény is

Édes pillanatok – amikor a torta nemcsak egy desszert, hanem egy élmény is 

Egy jól megkomponált torta sokkal több, mint egy sütemény.
Mit is jelent a generálkivitelezés?

Mit is jelent a generálkivitelezés? 

Építkezés előtt állsz, és már most aggódsz, hogy mennyi mindenre kell figyelni? Nem vagy egyedül! Sokan érzik úgy, hogy egy ház megépítése bonyolult és időigényes feladat.
Gondoltál már nagyszerű kedvezményekre?

Gondoltál már nagyszerű kedvezményekre? 

Eszedbe jutott már, hogy mennyi pénzt takaríthatsz meg, ha kicsit eltérsz a megszokott keretek közül, és szépséghibás, de teljesen funkcionális építőanyagokat választasz a lakásod felújításához?
Könnyen kezelhető céges autóflotta: a lízing megoldja a problémákat

Könnyen kezelhető céges autóflotta: a lízing megoldja a problémákat 

Sok cégvezető szembesült már azzal, hogy az adminisztratív feladatok és az időpontok szervezése elképesztő mennyiségű időt és energiát emészt fel. 
Új mérföldkő a SEO-ban: a GEO és az AEO

Új mérföldkő a SEO-ban: a GEO és az AEO 

Néha, amikor a laptop fölé hajolok és gépelek, azon kapom magam, hogy valahogy megváltozott a keresés érzése.
Fa kezelése vastaglazúrral: ezek a legfontosabb tudnivalók

Fa kezelése vastaglazúrral: ezek a legfontosabb tudnivalók 

A fa még ma is az egyik legszebb és legtermészetesebb alapanyag, amit sokan előszeretettel választanak, ha kerítésről, kerti bútorokról, nyílászárókról vagy kültéri tárolókról van szó. A nők híresen jó ízlése nem véletlenül kedveli ezt az anyagot olyannyira.
Intelligens otthonok melege: új korszak a fűtéstechnikában

Intelligens otthonok melege: új korszak a fűtéstechnikában 

A modern otthonok egyik legfontosabb eleme a fűtési rendszer, melynek energiatakarékossága és hatékonysága kulcsfontosságú, különösen a hidegebb hónapokban.
Kooperatív társasjátékok: együtt a családdal

Kooperatív társasjátékok: együtt a családdal 

A mai világban nem könnyű feladat, hogy a családot kicsalogassuk a digitális világ bűvöletéből. A gyerekek lecsábítása a képernyők elől mindennapos kihívás lehet a szülők számára. Azonban hogyan lehet ezt a lehető leghatékonyabban megoldani anélkül, hogy a gyerekek kedvenc tevékenységeit teljesen felszámolnánk?