Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Árnövekedés: ásványvíz, kávé és a többiek

A hazai vendéglátóhelyeken értékesített jeges tea, égetett szeszes ital, ásványvíz és kávé mennyisége 2-7 százalékkal nőtt 2004 december-2005 novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. A sör, gyümölcs-/zöldséglé stagnált, míg a szénsavas üdítőital némileg csökkent. Többek között ezt állapítja meg az ACNielsen piackutató vállalat a HoReCa, (hotel, étterem, catering) szektorban mért ital kategóriák eladásairól.

    A legnagyobb forgalmú sör értékesítéséből a vendéglátóhelyek közül majdnem 42 százalék jut az úgynevezett volumenhelyekre, azaz kocsmákra és büfékre. További 25 - 25 százalékot visznek el az éttermek valamint a minőségi italfogyasztó helyek. Az éttermek pozíciója némileg javult, mégpedig a kocsmák és a  minőségi italfogyasztó helyek  rovására. Az esti szórakozóhelyek és szálláshelyek együttes részesedése is kisebb 10 százaléknál.

    A vendéglátásban eladott sör 62 százaléka üveges, további 35 százaléka csapolt, míg a többi fémdobozban kerül a vendégek elé. Utóbbinál némi csökkenés tapasztalható.

    Az átlagárak nőttek: Az eladások zömét képviselő alkoholos sörért literenként 5 százalékkal, az alkoholmentesért pedig 6 százalékkal kértek többet tavaly novemberben, mint egy évvel korábban. A csapolt sör átlagára valamivel nagyobb ütemben emelkedett, mint az üvegesé. Előbbi literenként 454, utóbbi pedig 436 forintba került múlt év novemberben.

    A sörfajták között a tradicionális magyar márkák változatlanul dominálnak, a vendéglátásban eladott mennyiség több mint 60 százalékával. További 14 százalékkal részesedik a prémium, 12-vel pedig a szuperprémium szegmens.

    A kiszerelési méretek közül legnépszerűbb a fél literes üveg (57 százalékos forgalmi részesedéssel). Az 50 literes hordóra 30 százalék jut a vendéglátásban.

    A vendéglátásban 129 milliárd forintot meghaladó értékben adtak el sört 2004 december-2005 novemberben. Az értékben mért forgalom 4 százalékkal emelkedett az előző hasonló időszakhoz képest.

    Az ACNielsen által, a vendéglátásban mért termékcsoportok között második legnagyobb forgalmú az égetett szeszes ital, amelynek vendéglátóipari értékesítését 75 milliárd forint körül összegre becsülik a piackutatók.  Értékben 10, mennyiségben pedig 5 százalék növekedést mutatnak az adatok, a szóban forgó időszakban.

    Az égetett szeszes ital eladásaiból mennyiségben is, értékben is a pálinkára jut a legnagyobb rész; 33, illetve 27 százalék. Utána következik a keserű és a vodka, egyaránt 10 százalékot meghaladó aránnyal. A további sorrend, mennyiségben: brandy, likőr, rum, vermut, whisky és gin.

    A pálinkák ízesítés szerint ranglistáját mennyiségben a körte vezeti a szilva előtt. A kettő együtt elviszi a vendéglátós értékesítés 52 százalékát a szóban forgó időszakban. Utánuk, egyaránt 10 százalékot meghaladó részesedéssel a sorrend: barack, Vilmos Körte és vegyes, míg a cseresznyére 2, az egyéb ízekre pedig 5 százalék jut.

    Az eladott mennyiség tekintetében az üzlettípusok közül az égetett szeszesitaloknál is a kocsmák viszik el a pálmát, 47 százalékkal. Második helyen a minőségi italfogyasztó helyek következnek, harmadikon pedig az éttermek, közel egyforma részaránnyal. A szórakozóhelyekre 5, a szálláshelyekre pedig 4 százalék jut. Az előző időszakhoz képest az ACNielsen adatai alapján a szórakozóhelyek és ételt is kínáló, főleg italt forgalmazó egységek pozíciója valamelyest javult, a kocsmák rovására.

    Az átlagárak majdnem mindegyik szegmensben növekedtek 2005 október-novemberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Egyetlen kivétel a whisky, amely nek árszínvonalában 1 százalékos csökkenést regisztráltak a piackutatók.

    Az alkoholmentes szomjoltó italok közül a szénsavas üdítőitalok értékben mért, 55 milliárd forintot meghaladó vendéglátóhelyi forgalma stagnált, a szóban forgó időszakban. A gyümölcs-/zöldséglé szegmens 8 százalékkal nőtt, és a HoReCa piacméret majdnem elérik a 25 milliárd forinthoz. Az ásványvíz és a jeges tea a vendéglátásban egyaránt 9 százalékkal bővült; előbbi vendéglátóipari eladásai a 10, utóbbié az 5 milliárd forinthoz közelítenek.

    A szénsavas üdítőitalok értékesítésében az üzlettípusok közül a kocsmák vezetnek (42 százalékkal), megelőzve az éttermeket (29) és a pub-okat (16). Az ízek közül a cola áll az élen, értékben és mennyiségben egyaránt 53 százalékkal. Az élcsoportba tartozó narancs részesedése 18, majd következik a tonik 7 és a citrom-lime 6 százalékkal.

    A gyümölcs-/zöldséglé kategóriában előbbire 98, utóbbira 2 százalék jut a vendéglátóhelyi eladásokból. Az ízek közül a mennyiségben mért forgalomból 32 százalékkal részesedik az őszibarack, azután a narancs (19), alma (16) és körte következik (7). A többi íz részaránya 5 százalék alatt marad.

    Figyelemre méltó a 100 százalékos gyümölcstartalmú italok nagyobb és a legkedveltebb, 25-99 százalékosak erősödő pozíciója. A 25 százalékos alatti italokból csökken a forgalom.

    Ásványvízből a szénsavas a legkedveltebb, de piaci részesedése 3 százalékponttal, 72 százalékra csökkent a vendéglátásban, míg a szénsavmentes tendenciája pozitív.

    A kiszerelések között a 0,33 literes dominál, 50 százalékos mennyiségi részesedéssel. Fele akkora arányt képvisel a 05, literes, 15 százalékot pedig az 1,5 literes - 2004 december-2005 novemberben.

    A jeges tea ízek közül a citromosra jut a vendéglátóipari értékesítés több mint fele, mind értékben, mind pedig mennyiségben. További 40 százalék az őszibaracké, míg a fekete ribizli részesedése 4 százalék.


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.