Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Gyereket? Miből?

Gyereket? Miből? Hogyan? Egyre biztonságra törekvőbbek a magyarok, közben egyre többet költünk létfenntartásra a Groupama és Gfk kutatása szerint. Az adatok mellett Ónodi Eszter színésznő és Kozma Orsi énekesnő mesélt saját tapasztalatairól.

A családok pénzügyi helyzete, a megtakarítások magyarországi piaca az elmúlt években komoly átrendeződésen esett át, az utóbbi években egyre inkább az öngondoskodás került előtérbe. Ennek a trendnek számos oka van: a 2008 óta elhúzódó válság gazdasági bizonytalanságot hozott magával, felismerte a lakosság, hogy csak magára számíthat, óriási a hitelállománya, a létfenntartásnak egyre magasabbak a költségei. Mindezek közvetett hatásaként visszaesett a házasságok, növekedett a válások száma, kitolódott a gyermekvállalás időpontja, mindez jelentősen átalakította a lakosság pénzügyi lehetőségeit, megtakarítási szokásait.

Ónodi Eszter és Kozma Orsi

A Groupama Garancia Biztosító és a GfK Piackutató Intézet 2013 májusában egy reprezentatív online felmérés keretében vizsgálta a 30-39 év közöttiek kiadásait, megtakarítási szokásait, a karrierépítés és az öngondoskodás közötti összefüggéseket és ez utóbbi egyre növekvő fontosságát. A kutatás során felmerülő kérdések álltak a Jakupcsek Gabriella által vezetett június 18-án szervezett kerekasztal beszélgetés középpontjában, melynek vendégei Pásztor Ildikó, a Groupama Garancia Biztosító szakértője, Kozák Ákos a GfK ügyvezető igazgatója és az említett élethelyzeteket megélő két közéleti személyiség, Kozma Orsi és Ónodi Eszter voltak.

Pásztor Ildikó, a Groupama Garancia Biztosító értékesítés fejlesztési és támogatási főosztályvezetője elmondta, hogy a kutatás alapján a válaszadók 53%-a szerint már 20-29 éves korban el kellene kezdeni az öngondoskodást, ehhez képest a 30-asok csupán 14%-a nyilatkozik úgy, hogy van annyi tartaléka, hogy ne kelljen aggódnia a jövője miatt. Háromnegyedük szerint az öngondoskodás csupán a pénzről szól és kétharmaduk gondolja úgy, hogy nincs elegendő eszközük arra, hogy elkezdjék az öngondoskodást.

A beszűkülő megtakarítási lehetőségekre hívja fel a figyelmet az is, hogy a 30-39 éveseknek csak a 17%-a rendelkezik valamilyen megtakarítással. Ez a generáció a kiadásaiból 24%-ot költ lakásfenntartásra, rezsire. További létfenntartáshoz kapcsolódó költség az élelmiszerek vásárlása, ami újabb 21%-os költséget jelent a családoknak, a közlekedés pedig 12%-kal a harmadik legnagyobb tétel.

A kutatás válaszadóinak 48%-a jelölte meg elsődlegesen legnagyobb kiadásnak a lakáscélú kiadásokat, míg 36%-uk mondta azt, hogy a legnagyobb tétel a családnak a hiteltörlesztések fizetése. A kötelező kiadások mellett (rezsi, lakáshitel, étel, közlekedés), amelyek összesen 57%-ra rúgnak a harmincas korosztály költségeiből, a kiadások között csak 4-5. helyén jelenik meg a megtakarítás, és ott is csak 10-11%-a említi a válaszadóknak. Pásztor Ildikó szerint ez azért nagyon elkeserítő, mert épp annál a generációnál korlátozott a megtakarítási lehetőség, akiknél fontos (lenne) a jövő tervezése.

Családalapítás a gyakorlatban

A kerekasztal beszélgetés során a két meghívott vendég, Ónodi Eszter színésznő és Kozma Orsi énekesnő mesélt arról, hogy a gyermekvállalás milyen áldozatokat jelentett számára, illetve hogyan befolyásolta karrierjüket.

Ónodi Eszterben elmondása szerint 30-31 éves korában kezdett el megfogalmazódni a családalapítás gondolata. Eszter tudja, hogy nagyon fontos az öngondoskodás, ugyanis a színész szakma anyagi vonatkozását tekintve is elég rapszodikus. Szüleitől örökölte azt az attitűdöt, hogy még soha nem vett fel hitelt és nem is szeretne, ugyanis tudja, milyen komoly terhet róhat a nyakába.

Fő a biztonság
A gazdasági bizonytalanság legszembetűnőbb jele, hogy a válság előtti adatokhoz képest 61 milliárddal kevesebbet költünk életbiztosításra – mondta Pásztor Ildikó. A 30-asok már hosszabb távra terveznek, inkább életbiztosításban tartják a megtakarításaikat, 25%-ban választották ezt a formát, vagy önkéntes nyugdíjpénztárral bírnak (8%). A 20-as korosztály még 53%-ának van betéti számlája és csak 16%-ukra jellemző az életbiztosítás, nyugdíjra pedig ez a generáció még nem spórol.
Vannak terveink?
A megtakarítási célok ebben a korcsoportban jelentősen eltérnek az össznépességi átlagtól. A 30-as korosztályban az átlaghoz képest nagyobb arányban (20-30%) jelennek meg a „fészekrakással” kapcsolatos célok, akár lakásvásárlás, akár lakáshitel törlesztése révén vagy épp a lakás bővítése, felújítása. A kicsit idősebbeknél már megjelenik a gyerek „felnevelésével” való tervezés, 32%-ban vannak azok, akik gyermekük jövőjére, taníttatására teszik félre pénzüket. Ugyanilyen arányban (20-30%) találjuk a megtakarítási célok között a váratlan kiadásokat, valamint a munkahely elvesztése miatti jövedelem kiesés pótlását. Kozák Ákos, a GfK ügyvezetője szerint ez egy nagyon szomorú adat, mivel a bizonytalanságot jelzi, hogy az azonnali kiadás megjelenik a megtakarítási célok között. A nemzetközi trendeket elemezve azt kell, hogy mondjam, ez magyar sajátosság. Ennek a generációnak tanulni, utazni kellene vagy épp a gyermekvállalást tervezni”. – mondta a kutatásvezető.

Kozma Orsi kismamaként már szintén tudja, hogy az élet sok mindent átír, amit a család tervezgetésekor ők maguknak elképzeltek.  Az énekesnő számára nem csak lelkileg, de anyagilag is nagy biztonságot jelentett a családi segítség.  Hogy elindíthassa gyermekei jövőjét első lépésként babakötvényben gondolkozik. Szeretné, ha gyermekei felnőtt korukban is tudatosan kezelnék pénzügyeiket, éppen ezért nagyon örülne, ha lenne egy olyan lehetőség a mai fiatalok számára, ahol alkalmuk adódna elmélyülni a pénzügyi kérdésekben.

Kozák Ákos szerint annak, hogy az elmúlt öt évben visszaesett a fogyasztás egyik oka sajnos a pénzügyi kultúra fejletlensége. Pásztor Ildikó, a Groupama Garancia Biztosító szakértője elmondta, hogy nagyon komoly kezdeményezések voltak már korábban a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) részéről a pénzügyi kultúra fejlesztésében, és remélhetőleg hamarosan sikerült megoldást találni, ha nem is „biztosítástan”, de a tudatos pénzügyi tervezés személyében.

Nyomás nőkön és férfiakon egyaránt

Nagy kérdés, hogy amikor a bizalmi indexek és a gazdasági mutatók mélyponton vannak, hogyan érvényesülhet az életét éppen megalapozó 20-as 30-as generáció. A válság által előidézett bizonytalan pénzügyi helyzet nagyon komoly nyomást helyezett a férfiakra is, akikre hagyományosan a családfenntartás felelőssége hárul. Az egykeresős családok kitettsége a munkaerőpiac változásainak nagyon komoly stresszfaktort jelent. Mindez a nőket is munkakényszerben tartja, tovább nehezítve a gyermekvállalást.


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.