Különböző célországokba utazhatnak a diákok - Ausztria, Egyesült Királyság, Málta, Írország, Franciaország, Németország, Kína -, ahová vagy az iskolájuk szervezésében vagy egyénileg a Tempus Közalapítvány rendszerén belül regisztrálva juthatnak el. A nyelvtanfolyamot és a kétheti külföldi tartózkodást, valamint az utazás költségeit is a Külföldi Nyelvtanulási Program keretében a magyar állam finanszírozza.
Mivel idén kb. 60 000 diákot érinthet a program, ezért biztosan lesznek olyan helyek, ahová sokan jelentkeznek majd. A szakember azt tanácsolja, ha lehet, próbáljunk olyan célállomást választani, ahol egy nagyobb városban egy kisebb-közepes méretű nyelviskola fogadja a diákokat, ellenkező esetben nagy az esélye, hogy sok magyar diák kerül egy csoportba. Erre különösen olyan országok esetén érdemes figyelni, mint pl. Málta, ahol egy szűk területre akár több ezer diák is érkezhet egyszerre.
Ha csak napi 2-4 óra nyelvtanulás van, akkor mire jó az egész?
A diákok általában klasszikus nyelviskolai képzést kapnak, vagyis a nap egyik felében csoportos nyelvórák zajlanak, a másik fele, pl. a délutánjuk szabad. Azonban a program keretében nem engedik el a gyerekek kezét a nyelviskolai órákon kívül sem. Érdemes olyan fogadó nyelviskolát keresni, ahol délutáni programot is szerveznek a csoportnak, így akár élesben is ki tudják próbálni a tanultakat – vagyis a mindennapi élet szituációiba csöppennek a gyerekek.
Praktikus tanácsok az utazóknak
A repülőjegyet, a biztosítást iskolai csoport esetén nagy valószínűséggel az iskola intézi, de ekkor is fel kell készíteni a gyerekeket arra, hogy például hogyan bánjanak a pénzzel, milyen fizetési eszközöket használjanak. Érdemes tájékozódni a bankkártyák tarifáiról, adott esetben egy bankfüggetlen, alternatív fizetési eszköz (pl. Revolut, Transferwise) választása nemcsak kedvezőbb díjai, hanem a vele járó biztonság és szülői felügyelet miatt lehet javallott. Érdemes átbeszélni a gyerekkel a telefontarifákat, esetleg előre korlátozhatunk egyes szolgáltatásokat.
Családban, mégis egyedül
A gyerekeket, a választott kurzustól függően a nyelviskola családoknál helyezi el, vagy csoportosan szállnak meg diákhotelekben. Horváth Alex szerint kevés az esély, hogy az egyéni utazók a fogadó nyelviskolával még a pályázat benyújtása előtt közvetlenül fel tudják venni a kapcsolatot, hogy a szállás körülményeiről részletesen tájékozódhassanak. Ha kiderült, hogy sikerült a pályázat, akkor már ez is könnyebben megy.
Mire elég két hét?
A nyelvtanfolyam elsősorban azoknak a diákoknak lesz merőben új, akik még nem voltak huzamosabb ideig külföldön, nem találkoztak egy európai nagyváros multikulturális közegével. Ez olyan élmény, ami nem sajátítható el az iskola falai között. Előfordulhat, hogy a szülők, vagy az iskola nyomására a diákok ősszel megpróbálkoznak nyelvvizsgával, azonban nem szerencsés ettől a nyári tanfolyamtól garanciát remélni a sikerre. Segítheti, támogatja a biztos nyelvhasználatot, de nem helyettesíti a klasszikus tantermi, vagy kurzusokon történő nyelvtanulást, amennyiben a sikeres nyelvvizsga a cél.
Nemcsak a NAT körüli zűrzavarral -, hanem ahogy az OECD év eleji nagyjelentéséből is kiderült -, az oktatás színvonalával sem vagyunk elégedettek. Harmincöt országból sereghajtók vagyunk, a lista végétől visszafelé a harmadikként látjuk szörnyűnek a hazai iskolarendszer színvonalát. Épp a napokban látott napvilágot a Munkaerőpiac 2018 című magyar kiadvány is, amelynek szomorú konklúziói egybecsengenek az OECD-ével.