Míg az Európai Unióban átlagosan tízből több mint hét aludobozt gyűjtenek vissza szelektíven és hasznosítanak újra, addig Magyarország a nagyjából 30-50%-os visszagyűjtési arányával a sereghajtók között van, így jelentősen le vagyunk maradva az aludobozok visszagyűjtésének éllovasaitól, a 98%-os rátával rendelkező Belgiumtól, vagy a 91%-os arányt képviselő Svájctól. Mivel itthon jelenleg 800-900 millió dobozt használunk fel évente, ezért rá kell kapcsolnunk, ha aktívan részt szeretnénk vállalni a közös európai küldetésben. A cél ugyanis az, hogy 2025-ig az értékes aludobozok visszagyűjtési aránya 75%-ra emelkedjen az EU minden országában.
Zöld fényben látjuk magunkat
Egy korábbi Eurobarometer felmérés szerint, amely az európai polgárok a hulladékgazdálkodás és erőforrás-hatékonysággal kapcsolatos hozzáállását vizsgálta, a magyarok 98%-a gondolja úgy, hogy az erőforrások hatékony hasznosítása fontos az EU országai számára. Bár a magyar válaszadók 89%-a vélte úgy, hogy az országban túl sok hulladék keletkezik, addig 65%-uk úgy gondolja, hogy nem dob sokat a szemetesbe. Noha a magyar válaszadók 68%-a állította, hogy szelektíven gyűjti otthon a fémdobozokat (beleértve az alumíniumdobozokat is), de ez nagyon messze van az olyan nyugat-európai országoktól; így Belgium lakosainak 94%-a, Németország lakosainak 84%-a, vagy a francia polgárok 82%-a gyűjtött otthon szelektíven. Ráadásul nyugati szomszédunk, Ausztria is jobban teljesített nálunk, ott a megkérdezettek 90%-a gyűjtötte a végtelen alkalommal újrahasznosítható aludobozokat szelektíven.
Legyen könnyen elérhető, és még pénzt is kapjunk érte
A felmérés szerint a magyarokat két dologgal lehet hatékonyan az újrahasznosításra ösztönözni: a megkérdezettek 45%-a a könnyű hozzáférhetőséget, 42%-uk pedig a pénzügyi motivációt emelte ki. A házhoz menő szelektív gyűjtési rendszer már működik, és a Returpack Kft. által üzemeltett automatahálózat mindkét tényezőt figyelembe véve funkcionál. Az országosan majd 200 helyen, elsősorban szupermarketekben elhelyezett automaták könnyen megközelíthetők, és a használatukkal még pénzt is kaphat a zölden gondolkozó felhasználó.
A közelmúltban elindított, elsősorban a fiatal felnőtteket megcélzó DOBD BE MAGAD kezdeményezés is az alumíniumdobozok újrahasznosításának fontosságára és a visszaváltó automaták használatára kívánja felhívni a figyelmet.
- Kiemelkedően fontos, hogy mindennapi életünk részévé váljon a szelektív gyűjtés, így az aludobozoké is. Egy duplán értékes nyersanyagról van szó, ezért fontos, hogy egy idő után természetes cselekedetként gondoljunk arra, hogy szelektíven gyűjtjük, és újrahasznosítjuk az aludobozokat, amelyeket a körkörös gazdaságban tartva energiát és pénzt spórolhatunk meg. – mondta Duma László, a Returcom Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. - A jelenlegi kezdeményezésünkkel is az a célunk, hogy a fiatal felnőttek és a felnőttek számára is megmutassuk, hogy a környezettudatosság milyen pozitív eredményeket hozhat az életükben rövid és hosszú távon egyaránt – tette hozzá az ügyvezető igazgató.