A hivatalos statisztikák szerint a nők általában jobb sofőrök, mint a férfiak. Egy árakat összehasonlító angol honlap, a Confused.com a kérdésnek úgy járt utána, hogy megvizsgálta a biztosítási statisztikákat, a szabálysértések megoszlását és a gépjárművezetői vizsgák teszt eredményeit. Hasonló vizsgálatot végzett az amerikai Johns Hopkins Egyetem és a Brake, a közúti közlekedésbiztonság jótékonysági szervezete, mindkettő országos statisztikai adatok alapján jutott eredményekre, melyeket a thenationalnews.com összegzett olvasói számára.
Gépjárművezetői vizsga
Az elmúlt években jelentősen megnőtt a jogosítványra vágyó nők száma, olyannyira, hogy egyes országokban - köztük az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban -, több nőnek, mint férfinak van úgynevezett ideiglenes vezetői engedélye. A statisztikai adatok ugyanakkor azt mutatják, hogy nekik sokkal hosszabb ideig tart a jogosítvány megszerzése, és átlagosan 24 százalékkal nagyobb eséllyel buknak meg az első vizsgán.
Megtett kilométerek
Általános tévhit, hogy a férfiak több időt töltenek az autóban, mint a gyengébbik nem. Igaz, hogy az előbbiek nagyobb valószínűséggel tesznek meg hosszabb utakat, ám a nők gyakrabban ülnek kocsiba rövidebb utakra: a gyerekekért mennek az iskolába, bevásárolnak, ügyeket intéznek. Vagyis összességében az állapítható meg, hogy a férfi járművezetők átlagos éves futásteljesítménye csak 1 százalékkal több, mint nőké.
Biztosítási kárigények
A Confused.com tanulmánya szerint a 2019-ben benyújtott összes biztosítási kárigényt tekintve, csaknem 70 százalékban férfi volt a sofőr. Mint kiderült, a férfiak 89 százalékkal nagyobb eséllyel karamboloznak, ráadásul jellemezően jelentősen túllépve a megengedett sebességet. A nők viszont jellemzően kisebb baleseteket okoznak, lassabban haladva - legtöbbször akkor húzzák meg az autót, amikor leparkolnak. Ezeket az eseteket ritkábban is jelentik a biztosítótársaságnál, ezért nyilvántartásba sem veszik őket.
Gyorshajtás
Az Angliában regisztrált több mint félmillió gépjárművel okozott baleset közül megdöbbentő magas arányban (79 százalékban) férfiak az elkövetők, majdnem négyszer annyian, mint a nők. Az Oxfordi Egyetem egyik kutatása szerint a férfiak a nőkhöz viszonyítva 3:1 arányban vannak azon gyorshajtók között, akik több mint 100-zal száguldanak. A nőket általában olyan helyeken büntetik meg, ahol csak nagyon kis sebességgel lehet autózni, és itt is csak pár kilométerrel szokták meghaladni a limitet.
Szabálytalanságok
Azt gondolhatnád, hogy legalább abban egyenlő arányban oszlanak meg a nemek, ha a vezetés közbeni rossz szokásokról beszélünk. Ez azonban nincs így. Ha valaki biztonsági öv nélkül vezet, akkor az illető 50 százalékkal nagyobb valószínűséggel férfi, mint nő. Ugyancsak ők azok, akik gyakrabban váltanak sávot szabálytalanul, nem adják meg az elsőbbséget sem, valamint jóval gyakrabban néznek videót a mobiljukon vezetés közben. Bár az is igaz, hogy vezetés közben a nők gyakrabban telefonálnak a mobiljukról, mint a férfiak.
Nézzünk még néhány példát:
férfi (%) nő (%)
Szabálytalan fordulás 18 12
Sávváltás, irányjelzés nélkül 26 20
Követési távolság be nem tartása 15 13
Káromkodás 59 57
Sebesség túllépés 46 32
Fenyegetés 28 20
Szembejövő reflektorozása 25 13
Büntető fékezés 35 29
Út eltorlaszolása 21 13
Fizikai erőszak 4 1
Forrás: drdriving.org