Mi fontos ma Magyarországon?
Eltérő és egybevágó vélekedések Európa országaiban
A kérdésfelvetésre, hogy "Gondolni a jövőre" vagy "Élvezni az életet itt és most" a magyarok háromnegyede az előzőre voksolt. A nyugat-európai adat szerint a jövőre irányultak aránya 47 százalék, a többség inkább a jelenben akarja jól érezni magát. Az életstílus-csoportokat tekintve Magyarországon a legtöbben (31,3 százalék) a Megállapodott világ elnevezésűbe tartoznak, jellemzőjük a megelégedettség, fontos számukra az otthon nyugalma. Ezer más tapasztalat mellett ez is kiderült a GfK Hungária most publikált, Közép- és Kelet-Európai fogyasztók 2005. című jelentésből.
2004/2005 telén a GfK Csoport munkatársai 10 kelet- és közép európai országban tettek fel kérdéseket 15 évesnél idősebbeknek arra vonatkozóan, milyen értékeket tartanak fontosnak; milyen értékeket utasítnak el; milyen értékek mentén szervezik a mindennapjaikat. A válaszok alapján állította össze a GfK a Közép- és kelet-európai fogyasztók 2005. című jelentést. Mivel ezt a kutatást korábban számos nyugat-európai országban is elvégezték, így a magyar fogyasztók életstílusa nem csupán a régióbeli országokban élőkével hasonlítható össze, hanem tágabb környezetünkben lakókéval is.
A témára szakosodott kutatók a válaszokat sokrétűen elemezték.
Megállapodott világ - ebbe a csoportba tartozik honfitársaink közel egyharmada, s így messze ez a legnépesebb. Nagyjából hasonló a helyzet a tíz kelet-és közép-európai ország alkotta régióban is. A csoportban sok nyugdíjas és idős ember található, közös jellemzőjük a hagyománytisztelet. A megelégedettségre vágynak, a nyugalmat keresik. Bevált márkákat vásárolnak, ésszerűen költik a pénzüket.
Biztonságos világ - ebbe a csoportba sorolhatunk megközelítőleg minden ötödik magyart. A régióban lakókhoz képest az arányuk magasabb. Ők úgy vélik, hogy az élet élvezete leginkább családi körben az igazi, hagyománytisztelőek, fontos számukra a biztonság és az anyagi függetlenség. Árérzékenyek, s kihasználják az akciók kínálta előnyöket.
Varázslatos világ - minden huszadik honfitársunk tartozik ebbe a célcsoportba. A régióban - a lakosságszámhoz viszonyítva - kétszeres az arányuk. Úgy is fogalmazhatunk, ők az ösztönösen fiatalok. Nagyra becsülik az anyagi értékeket, a birtoklást. Hisznek a sorsszerűségben, a dolog rendjében. Fogyasztásukra a hedonizmus sokkal inkább jellemző, mint az ésszerűség, a trendit többre tartják, mint a hasznosat.
Fortélyos világ - Honfitársaink 10 százalékára jellemző az e célcsoportba tartozók értékválasztása, ez kisebb arány, mint a környező országokban tapasztalt. Ők a dinamikus fiatalok, akikben erősen munkál a kitűnni vágyás. Sikeresek és függetlenek szeretnének lenni, s korlátozott anyagi lehetőségeik ellenére mindent meg is tesznek ezért.
Kényelmes világ - az ide tartozók egészen kicsiny csoportot alkotnak, arányuk alig több mint 2,5 százalék. Zömében középkorú, aktív párok, akiknek fontos a stabilitás és az élet minősége. Élvezik a mindennapokat, erős bennük erős bennük a személyes fejlődés vágya akár a szakmájukat, akár a hobbijukat tekintve. Racionálisan vásárolnak, de nem kifejezetten árérzékenyek.
Új világ - ők is kicsiny csoportot alkotnak itthon, Magyarországon jóval kisebb az arányuk, mint a régióban. Minden tekintetben meghatározó számukra a tolerancia, élvezik a fogyasztást, valójában határok nélkül élnek. Létszükségletük a személyes harmónia, éhezik az új élményeket, s ezért is válik fogyasztásuk szabadidő-központúvá.
Hiteles világ - minden hatodik honfitársunk sorolható ebbe a csoportba, s ezzel messze felülreprezentáljuk a régiós tapasztalatot. Ők a "két lábbal a földön állók", akik ésszerű és erkölcsös életet élnek, természetközpontúak, tudásukat folyamatosan bővítik. A harmonikus és kiegyensúlyozott élet az ideáljuk, s ennek megfelelően pragmatikusan fogyasztanak.
Állandó világ - a magyarok 12 százaléka tartozik ebbe a csoportba, így arányukat tekintve jóval többen vannak, mint a régiós országokban. Felelősségtudatos, kultúrált és művelt polgárok ők, akik erkölcsös életet élnek, de nem bezárkózottan, hanem nyitottan az új dolgokra. A hagyománytisztelet náluk a kulturális célú utazásokban és programokban is megnyilvánul, de bizton számíthatunk rájuk humanitárius akciókban is.
A GfK Euro-Socio-Style 2005. kutatása számtalan további érdekes eredménnyel is szolgált. Az értékorientációt kutatva például az derült ki, hogy a magyarok hetvenöt százaléka inkább az önuralom mellett teszi le a voksát, mintsem a szexuális tapasztalatait bővítené. Nyugat-európai adatok szerint az ott élők kevesebb, mint kétharmada gondolkodik hasonlóan.
A kérdésfelvetésre, hogy "Gondolni a jövőre" vagy "Élvezni az életet itt és most" a magyarok háromnegyede az előzőre voksolt. A nyugat-európai adat szerint a jövőre irányultak aránya 47 százalék, a többség inkább a jelenben akarja jól érezni magát.
A magyarok többségét fárasztja a vásárlás, a nyugat-európai emberek zömét inkább szórakoztatja. A magyarok nagyobbik fele több pénzért feláldozná a szabadidejét, a tőlünk nyugatra élők közül ezt csak alig több mint egyharmad tartja magára nézve jellemzőnek.
A kutatók kíváncsiak voltak bizonyos termék- és márkapreferenciákra is. A válaszokból kiderült például, hogy Magyarországon a lakosság közel kétharmada vélekedik úgy, hogy a jövő élelmiszere a bioélelmiszer, amely nem tartalmaz tartósítószert és adalékanyagok nélkül készül, egyötödünk szerint viszont a jövő élelmiszere egyszerre táplál és ápol.