Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Milyenek a mai fiatalok?

Sztárság, divat, pénz, politika. Elutasított és vágyott dolgok a világban. Mit tudunk a mai tizenéves korosztályok véleményéről?.

Egy fiatal megállapítása: "Ugyan mitől lenne Beckham sztár? Csak egy focista." Többek között ez a vélemény is olvasható a GfK Hungária most kiadott rendhagyó jelentésében, amely a tizenévesek önmagukról és a világról alkotott képét igyekszik bemutatni, 2004 őszén készített kvalitatív kutatásokra alapozva.

A tinédzserek, vagyis a 10-19 éves korosztály gondolkodásmódjának, értékválasztásának megismerését tűzte ki célul a GfK Hungária, amikor 2004 októberében Budapesten az érintett fiatalok képviselőiből álló fókuszcsoportos beszélgetéseket szervezett. Az itt szerzett tapasztalatokat egészítették ki az intézet szakemberei egyéb, kvalitatív kutatásokból származó ismeretekkel.

Közkeletű vélekedés, hogy a "mai fiatalok" teljesen mások, mint "mi" voltunk egykor. Meglepő, de ez az attitűd már a 15-19 évesekre is jellemző, amikor az utánuk születettekről, vagyis a 10-14-évesekről gondolkodnak, és őket értékelik.

A kutatás tanulsága szerint a 10-14 év közötti életszakaszra leginkább a szülőkről történő leválás megkezdődése jellemző, míg a 15-19 közötti életszakaszt egy tinédzser így foglalta össze: ez "a legnagyobb bulizások, lógások, az első alkoholmérgezés" ideje.

Mit gondolnak a reklámról, a pénzről, sikerről?

A 10-19 évesek nagyon különbözően vélekednek ugyanazokról a kifejezésekről. A kutatás készítői asszociációra kérték a különböző életkorcsoportok képviselőit különféle szavak tekintetében.

A reklám szóra a 10-14 évesek visszafogottan reagáltak. Elsősorban a csatornákra korlátozták az asszociációikat, de már az ő vélekedéseik között is megjelent az "uncsi" kifejezés. A következő négy évfolyam képviselőinek nagy többsége bevallottan unja és utálja a reklámokat, míg a 18-19-be tartozók már nem csak unják, hanem idegesítőnek is érzik az egysíkú reklámokat, miközben sokan átverésnek tartják őket.

A pénz szóra a legfiatalabbak, mint a szülők által elkölthető eszközre tekintenek, az idősebbek már maguk is felhasználhatónak látják azt ruházkodásra vagy akár (fiúk esetében) a csajozáshoz, a legidősebbek ebben a tekintetben hasonlóképpen vélekednek, mint az - általuk amúgy gyakran lenézett - ifjabbak.

Érdekes, hogy a 10-14 évesek között a sikerről elsősorban a pénzre, a 15-18 évesek a boldogságra, a 18-19-ben a vágyakozásra asszociáltak.

A tinédzserek értékválasztása

Márkás óra, szexi lányok és fiúk divatos szerelésben, kozmetikumok, motor, aerobic, kisgyerek, kabalatárgyak - ezek a képek kerültek fel egy kollázsra, amelyet a fókuszcsoport tagjai készítettek a számukra pozitív (vágyott) dolgokról. Mindehhez egyikük ezt a megjegyzést fűzte: "A kisbaba meg a maci, ez tényleg jó cím lenne... sex on the beach, egy jó kis Omega óra, egy jó csaj ott a parton, akire Hugo Boss van rákenve, egy jó telefon, egy jó kis motorral érkeznék..."

A "nem a mi világunk" kollázson ott látjuk Szaddam Husszein-t kezében egy vállról indítható rakétával, mint az elutasított erőszak szimbóluma és egy takarítónőt, mint a nem vágyott karrier, az elesettség és az el nem ismertség jelképe. Félelemként került a kiválasztott képek közé egy AIDS felirat, s a bugyutaság, a gyerekesség (!) képviseletében egy Superman ábrázolás.

Sokak számára szolgálhat érdekes tanulsággal a tapasztalatokat összegző, most megjelent GfK jelentés. Már csak azért is, mert bár ezek a "gyerekek" önálló jövedelemmel még nem, vagy csak alig rendelkeznek, de sokan már potenciális vásárlóerőként tartják számon őket, mivel erősen befolyásolni tudják szüleiket a fogyasztási döntésekben, illetve jelentős "zsebpénzzel" rendelkezhetnek a magasabb jövedelmű réteg gyermekei. Nem véletlen, hogy a médiatulajdonosok is külön csatornákat, újságokat hoztak létre a számukra. Nem csoda hát, ha marketingszakemberek és politikusok, pedagógusok és szociológusok igyekeznek kiismerni a felnövő generációk cselekedeteinek mozgatórugóit. S vajon hány szülő tudja a mai rohanó világban, mi is jár tinédzser gyereke fejében?

Lovas Katalin


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.