Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Minden változik! A lektűrök korszaka

A világban minden változik. A közhelyszerű megállapítás nemcsak a gazdasági miliőre vagy a pénzkereseti szokásainkra vonatkozik, hanem a mindennapjainkban végzett bármely tevékenységünkre, így a kultúrafogyasztásunkra is. Lassan már megszokott a technikai fejlődés dinamikája, természetes az állandó változás, a minket körülvevő bizonytalanság. Ilyen körülmények között természetes, hogy más jelent kikapcsolódást, feltöltődést.

Meglepő megállapítása egy két évvel ezelőtt, a KSH adatai alapján készült tanulmánynak, hogy naponta átlagosan 50 perccel több szabadidőnk van, mint két évtizeddel azelőtt. A szabadidőnk legnagyobb részét pedig a tévézés és az internetezés viszi el, míg olvasásra feleannyi időt szán az átlagmagyar ma, mint húsz évvel ezelőtt.

Az olvasási szokások is változnak, annak ellenére, hogy azt is mondhatnánk, minden korban ugyanolyan könyveket keresnek: a lebilincselő történetek vonzzák a legtöbbeket. A „lebilincselő” azonban mást jelentett régen, és mást ma, amikor a könnyen fogyasztható, kevés szellemi erőfeszítést igénylő írások, lektűrök és a megfelelő marketinggel támogatott „sztárírók” művei fogynak leginkább. A fantáziavilág hódítása is napjaink jellegzetessége: az internetről a valós információ jön, a könyvnek az a feladata, hogy a nem reális világba vezesse az olvasót. „Ebben a szférában az olvasás csemege lesz, kiváltság – már nem az információszerzés, sokkal inkább az elszakadás, a kilépés eszköze” – írja az inaplo.hu oldalon megjelent tanulmányában Kámán Veronika, az Árpád Gimnázium könyvtárosa.

Úgy tűnik, nem csak az olvasást szorította vissza az otthoni szórakozási lehetőségek bővülése. Az Ipsos márciusban készült közvélemény-kutatása szerint az embereknek csupán 5 százaléka jár hétvégenként rendszeresen valamilyen nyilvános zenés, táncos rendezvényre, 4 százaléka moziba, 2 százaléka étterembe, 1 százaléka színházba, koncertre.

A filmnézési szokásokat is átrendezte a kor. Jóllehet, a moziba járás a DVD korában is divat maradt, a házimozi-rendszerek terjedése meglátszik a nézőszámon. A látogatottság attól is függ, hogy van-e átütő „kasszasiker” abban az évben. A színvonalas akciófilmek mellett az úgynevezett „női” filmek hódítanak. A moziba járás női program lett, és még a fiatalabb korosztály köréből kerülnek ki a rendszeres mozizók, amit mutat a családi filmek átütő sikere is. A művészfilmek száma ugyanakkor fogy, talán azért, mert kevésbé éri meg a forgalmazásuk.

A múzeumok sincsenek könnyű helyzetben. Mindinkább komplex, az egész családnak szóló szórakoztató programokkal igyekeznek rávenni az embereket, hogy a szabadidejük egy részében látogassák a tárlatokat. Ahogy a könyv, a színház és a mozi, ugyanígy a múzeumok is csak „szenzációval” tudnak közönséget fogni. 2003-ban rendezték meg először a Múzeumok Éjszakáját, amely néhány éven belül több százezer látogatót vonzott. A Múzeumok Majálisa szintén sikeres kezdeményezés. Ezek a látványos, szórakoztató események azokat is megszólították, akik egyébként nem járnak rendszeresen múzeumba. A másik irány a „megatárlatok” rendezése: a világszínvonalú kiállítások – mint például a Szépművészeti Múzeum Monet-, Rembrandt- vagy Van Gogh-tárlata – embertömegeket vonzanak. 2007 óta egyre kisebb ütemben csökken a múzeumba látogatók száma, de a közfigyelem felkeltéséhez nem elég megrendezni egy színvonalas kiállítást, a kor médiaeszközeit használva hangos hírverésre is szükség van. A társadalom akkor jár múzeumba, ha az divat. Divatot pedig teremteni kell.

Hétvége
Az emberek nyolcvan százaléka általában otthon és elsősorban tévézéssel tölti a pénteki s a hétvégi estéket. Az otthon maradók háromnegyede nem is vágyik zajos programokra. A leggyakoribb közös kikapcsolódási forma a baráti társaságban, valakinek a lakásán eltöltött könnyed beszélgetések és ünneplések az Ipsos márciusi kutatása szerint. Minden tizedik megkérdezett viszonylag sűrűn vesz részt ilyen programokon. Akik inkább moziba, színházba, koncertre járnak – saját bevallásuk szerint –, átlagosan 4400 forintot költenek egy hétvégén esti szórakozásra. A hétvégén szórakozni járók fele úgy érzi, hogy igényeit kielégítik a mostani lehetőségek, a másik fele viszont elégedetlen, ha lenne rá pénze, ideje, gyakrabban eljárna hétvégén otthonról. A felmérés szerint moziba főleg a fiatalok és a városiak járnak, a színházak, koncerttermek közönsége is leginkább az 50 év alattiakból, városiakból és érettségizettekből, diplomásokból áll. Az étteremben étkezők is a városokban, valamint a közép- és felső státusúak körében felülreprezentáltak.

forrás:Piac&Profit Magazin novemberi számának NHD melléklete


Hogyan szoktasd hozzá kutyádat a szobakennelhez?

Hogyan szoktasd hozzá kutyádat a szobakennelhez? 

A szobakennel sok gazdi fejében még mindig a „bezárás” fogalmával él együtt, pedig valójában épp az ellenkezője: egy jól bevezetett kennel nyugalmat, stabilitást és biztonságot ad a kutyádnak.
Így lesz stresszmentes az ételrendelés

Így lesz stresszmentes az ételrendelés 

Nőként nem mindig könnyű helytállni a mindennapokban, hiszen a munkahely mellett többnyire rájuk hárul a háztartás vezetése, a főzés és a gyereknevelés is.
Ne hagyd az utolsó pillanatra: így hozd formába a kertet nyárra

Ne hagyd az utolsó pillanatra: így hozd formába a kertet nyárra 

Amint megérkezik a tavasz, a kert újra életre kel, de csak akkor, ha mi is készen állunk rá.
Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.