Mi az a tanulási zavar?
Tanulási zavarnak nevezzük, ha egy gyerek a kortársakhoz képest jelentős nehézségeket tapasztal az írás (diszgráfia), az olvasás (diszlexia) vagy a számolás (diszkalkulia) területén, és ennek hátterében nem igazolható más érzékszervi, neurológiai vagy pszichés probléma. Jól ismert jelenségről van szó, szinte nincs olyan iskolai osztály, ahol ne lenne egy-egy érintett gyermek.
A tanulási zavar jellegzetes megjelenési formája például a beszédértési nehézség, a betűk, a számok, a színek és a formák elsajátításának nehézsége, vagy az is, ha az olvasás akadozó, lassú, illetve, ha a gyermek írása nehezen olvasható. Figyelmeztető jel, ha a tanulás, az olvasás, az írás és a számolás során a gyermek szorong
– mondta el dr. Tárnok Zsanett, klinikai szakpszichológus, a Vadaskert Alapítvány igazgatója. Hozzátette: a nehézség felismerése után célszerű a pedagógussal, valamint a gyermekpszichiáter szakemberrel is konzultálni . „Mindez azért fontos, hogy elkülönítsük a tüneteket az ADHD, az intellektuális képességzavar jeleitől. Az erősségekre kell fektetni a hangsúlyt, így érhetnek el sikereket a diákok.”

Fontos kiemelni, hogy azok a gyermekek, aki kicsit másképp tanulnak, gondolkoznak, ugyanolyan sikeresek lehetnek az iskolában, mint kortársaik. A szülők is tudnak segíteni tanulási zavar esetén, ehhez a Vadaskert szakembere adott pár tanácsot.
- Koncentráljunk az erősségekre! Ha a gyermek kiemelkedő akár egy sportágban, művészetben vagy tantárgyban, próbáljuk buzdítani annak gyakorlására.
- Dicsérjük meg gyakran, ha jól teljesít vagy sikerült egy feladat elvégzése!
- Fejlesszük a szociális és érzelmi készségeit - éreztessük a gyermekkel, hogy velünk mindent megbeszélhet, hozzánk bizalommal fordulhat.
- Tervezzük meg a jövőt! A szülők és a tanulási zavarral élő gyermekek sokszor aggódnak a jövő miatt. Ösztönözzük a gyermeket az erősségei és lehetőségei kihasználására az érdeklődésének megfelelően.
A szakember figyelmeztetett: a probléma gyökere nem a gyermekek intellektuális képességeiben, akaraterejében vagy motivációjában keresendő.
Sokszor már a korai időszakban megmutatkoznak elmaradások, amelyek előrejelezhetik a későbbi tanulási nehézségeket.Sok esetben valóban csak megkésett fejlődésről van szó, de gyakran igazi deficit áll az olvasás, az írás, a helyesírás vagy a számolás terén mutatott gyenge teljesítmény mögött, aminek a felismerése kulcsfontosságú lehet
– emelte ki dr. Tárnok Zsanett. A terápiás lehetőségek számbavételekor a legfontosabb az egyéni fejlesztési terv kialakítása.
Ezeket is olvasd el:
- Lánygyermekek világnapja – egyre nő a digitális szakadék a nemek között
- Tippek, hogy jobban menjen a gyereknek a tanulás