Hullámok, ívek, lágy formák jellemzik a DoraSilagyi ékszereket. A fiatal tervezőt legtöbbször a természet inspirálja. Ihletben már gyermekkorában sem volt hiány, édesapja képzőművész. Mégis édesanyjához fűzik első alkotó élményei.
Anyu nagyon szeretett kötni, tanított engem is, de más kézműves dolgokat is gyakran csináltunk együtt. Agyagoztunk, gyöngyöt fűztünk, csomózott karkötőket készítettünk. – meséli Szilágyi Dorottya. Mint szinte minden kislányt, vonzottak az ékszerek. De ez csak jó játék volt még akkor. Édesapám példájából láttam, hogy a megélhetéshez kevés a művészi véna. Ő, bár tehetséges művész, civil foglalkozásból tartott el minket.
Szülővárosomban, Pécsett érettségiztem. Akkor csak annyit tudtam, hogy tovább szeretnék lépni. Budapestre költöztem, művészettörténetet tanultam az ELTE-n. Elvégeztem becsülettel, de túl száraz, túl elméleti volt nekem. Hiányzott a kreativitás. Ezért az egyetem után beiratkoztam egy ötvös-fémműves OKJ-s képzésre.
Miért épp az ötvös szakmát választottad?
A gyerekkoromból megmaradt az ékszerek iránti vonzódás. Érdekelt a bőrös szakma és a divattervezés is, de ez a kisebb léptékű teremtés közelebb állt hozzám. Az ékszerek valahogyan sokkal egyértelműbb tárgyak számomra, így esett a választásom az ötvös szakmára. Elvégeztem a két éves ötvös-fémműves képzést, és még egy évig tanultam az aranyműves technikát. Az iskolában persze terveztünk használati eszközöket, dobozokat, kiegészítőket is, de ha választani lehetett én mindig ékszerben gondolkodtam.
Hogyan lett ebből saját márka?
Bár az ötvös iskola befejezése után még egy évig más területen dolgoztam, azt mindvégig tudtam, hogy a saját utamat akarom járni.
Emellett barátoknak, ismerősöknek készítettem megrendelésre egyedi darabokat. Pozitívak voltak a visszajelzések. Formálódott az az egyedi stílus, ami ma a DoraSilagyi ékszereket jellemzi. Tudatosan építettem a márkát, és 2021 elejétől már csak ékszertervezéssel, készítőkkel foglalkozom.
Van már saját műhelyed?
Kezdetben csak egy munkaasztalom volt az albérletemben. Még a képzés idején szépen lassan kezdtem beszerezni azokat a kéziszerszámokat, amikre szükségem volt. De tudtam, hogy kell egy műhely, mert ez a munka, bár csillogó a végeredmény, azért alapvetően koszos, poros és hangos is. Ezenkívül a komolyabb darabok elkészítéséhez szükségem volt nagyobb, hatékonyabb gépekre. Henger, polírozó motor, ezeknek a helyigénye már túlmutatott a munkaasztalon. Családi összefogással sikerült kialakítani a saját kis műhelyemet. De már most látom, hogy rövidesen még nagyobb helyre kell költöznöm.
Milyen anyagokból, milyen technikákkal dolgozol?
Az alapanyag sterling ezüst, illetve tizennégy karátos arany. A megmunkálás egyik formája, amikor az anyag huzal-, vagy lemez formában már rendelkezésre áll. Ezt fűrészelem, vágom méretre, nyújtom, alakítom igény szerint. A másik technika, amikor első lépésben viaszból alakítom, reszelem ki az ékszer formáját. Ezt egy öntőműhelyben, az úgynevezett viaszveszejtéses eljárással kiöntik. A nyers fémöntvény kapom vissza, amit ki kell dolgozni. Tehát maga az ötvözés, az olvasztás folyamata nem nálam zajlik, de hosszú távon szeretnék majd én is olvasztani.
Az ékszereid megrendelésre készülnek. Kész elképzelésekkel keresnek meg a vásárlóid, vagy hagynak teret a fantáziádnak?
A legtöbben úgy találnak meg, hogy láttak már általam készített ékszert, de legalábbis fotót azokról. Így tudják, mire számíthatnak. Természetesen én alkalmazkodom, hiszen a megrendelő elképzelése a fontos. Az szabhat csak ennek határt, hogy technikailag mit lehet megvalósítani. Sok karikagyűrűt készítek, ennél az ékszernél a hordhatóság, a kényelem is fontos szempont.
Ma már ezerszám lehet kész ékszerekből válogatni, akár online is. Mégis úgy tapasztalom, egyre népszerűbbek az egyedi darabok. Mit gondolsz, mi ennek az oka?
Egyre többen vannak olyanok, akiknek fontos, hogy az ékszer személyes legyen. A jegygyűrűknél például gyakori, hogy nem teljesen egyforma gyűrűt szeretnének, de mégis hasonlót. Mondjuk, sárga arany legyen a női karika és fehér arany a férfi. Vagy polírozott, fényes legyen az egyik és matt, strukturáltabb felületű legyen a másik ékszer. A másik fontos szempont, hogy amit én készítek, abból nincs még egy ugyanolyan. Tudják, hogy ki csinálta, kinek a keze munkája. Ez a személyes kapcsolat plusz értéket ad az ékszernek.
Mert vannak olyan események az életben, melyek a történetünk részévé válnak és megérdemlik, hogy ékszerben örökítsük meg őket, hogy személyes tárgyként, mint kedves emlékeztetők velünk legyenek a mindennapokban, majd családi örökségünk részévé váljanak.
Inspiráló, amikor a születésnap, eljegyzés után kapok egy-egy fotót, üzenetet, ami arról tanúskodik, hogy örömet szereztem az ékszereimmel.
Első hallásra különös neveket adsz az ékszereidnek, mik ezek a képzettársítások?
A névadáskor szeretem az olyan fogalmakat, amire más nyelvben van külön szó, de magyarban nincs. A márka első fülbevalója a Flaneur egy francia kifejezés után kapta nevét. A ráérős szemlélődés könnyed öröme, a hosszú, céltalan városi séták hangulata járt a fejemben, amikor készítettem. Ez a fülbevaló, összetett formájának köszönhetően, különböző nézetekből különböző képet mutat. Karperec is készült mellé.
A Scala gyűrű kollekciót a Szicília déli partján található Scala dei Turchi névre hallgató varázslatos természeti képződmény ihlette. Jártam ott, és lenyűgöztek a fehér szikla-lépcsők ritmusos hullámai. Ezeket próbáltam nemesfémbe öntve visszaadni.
Az egyiptomi művészet jellegzetes formája, a legyező inspirálta a Cleo medált és fülbevalót. A visszafogott, íves forma és a harmonikus arányok alkalmassá teszi ezeket az ékszereket arra, hogy a mindennapi viselet kiegészítői legyenek.
A görög Eunoia kifejezés után kapta nevét a legújabb kollekció, melyben ugyanaz a forma ismétlődik mind a gyűrű, mind a karkötő és a fülbevaló fő elemeként. A négyzet szigorú éleinek lefaragásával és merőleges vonalak feloldásával, az újragondolt geometriai forma a határozott nők kedvelt ékszerévé tette.
A formavilág egyébként kevéssé a tudatos tervezés eredménye. Kísérletezem az anyaggal, a technikával, és a kialakuló formák előhívnak egy emléket, ami szerint aztán finomítom az ékszert. Sokat kell még tanulnom: a fémöntés, a kőfoglalás technikáját, megmunkálási módszereket. A kollekciós ékszereken, a megrendeléseken túl szeretném kipróbálni magam a kísérleti, kortárs ékszerek világában is. Ott aztán majd szabadon engedhetem a fantáziámat!
Ezt is olvasd el:
https://eletforma.hu/honap_tema/ezek-az-oszi-ekszertrendek/
https://eletforma.hu/kul-tour/rozsak-szentkepek-vibralo-szinek-romani-design-a-rath-gyorgy-villaban/