Facebook hozzászólás
154

A kritikus tömeg képes hatni!

Vajon mennyire tudjuk mi, vásárlók fenntartható működésre ösztönözni a vállalatokat? A tapasztalatok szerint egyre inkább: egyes termékek bojkottja több ízben is befolyásolta gyártóikat.

Danone-história
Franciaországban a vásárlói bojkott miatt 50 millió frankkal (más forrás szerint 10 százalékkal) csökkent a Danone bevétele. Idehaza az internetes közösség 2001-ben hirdetett bojkottot, amiért a cég be akarja zárni az általa megvásárolt, több mint százéves múltú Győri Kekszgyárat. A francia vezetés megadta magát a felháborodás miatt, ám fokozatosan külföldre és Székesfehérvárra helyezte át a gyártást. 2007-re kiderült, csak elodázásról volt szó, a gyárat 2010-re le is bontották.

Egy unatkozó irodai alkalmazott édességet kezd rágcsálni, ám rájön, hogy az egy orangután ujja. Vér folyik ki a száján. A Greenpeace KitKat csokoládéról készült „reklámfilmje” 2010 márciusában fogyasztók tömegét döbbentette rá, hogy a pálmaolajat – amely ma már mindenféle élelmiszer és kozmetikai termék hozzávalója – úgy termelik, hogy közben elpusztítják az őshonos esőerdőket, és monokultúrás pálmaültetvényekkel helyettesítik. Ezzel a kipusztulás szélére sodornak már eleve veszélyeztetett állatfajokat, és irtózatos légszennyezést is okoznak, ugyanis a kivágott fákban megkötött szén-dioxid visszajut a légkörbe. Ez a gyakorlat évek óta, de egy jól kitalált kampány kellett ahhoz, hogy mindez tudatosodjon a közvéleményben. Kétszázezren tiltakoztak a Nestlénél. Nyolc hét alatt célba ért az akció: néhány kudarcos visszavágás után a cég végül kénytelen volt csatlakozni a The Forest Trust nevű szervezethez, amely garantálja, hogy ezentúl csakis a fenntartható módon termelő pálmaolaj-beszállítókkal dolgozik a svájci konszern.

Kétélű fegyver
A bojkottra szólító kampányok kétélű fegyverek, használhatók retrográd értékek propagálására is. A 15 millió tagot számláló Southern Baptist Convention 1997-ben a Disney konglomerátum bojkottálására szólította fel tagjait, mert a Disneylandekben „meleg napokat” tartottak az azonos nemű pároknak, és „botrányos” filmek – például a Ponyvaregény – könyvváltozatait árusították. A konzervatív szervezet 2005-ben függesztette csak fel akcióját.

 Az eset örvendetes bizonyítéka volt annak, hogy nem veszett el az alulról jövő kezdeményezések ereje: a kellő létszámot megmozgató akarat, vagyis a „kritikus tömeg” képes hatni a gazdasági szereplők viselkedésére. Még akkor is, ha az irányváltás a márka védelme, a támadási felület megszüntetése jegyében zajlik, a KitKat ugyanis az egyik legnagyobb bevételt hozó terméke a Nestlének.
Ha kellő méreteket ér el a tiltakozás, akár politikai rendszerek megdöntéséhez is hozzájárulhat. A feketéket elnyomó dél-afrikai apartheid megszüntetésében az ENSZ által jóváhagyott államközi gazdasági szankciókon túl nagy szerepe volt a civil fogyasztói bojkottnak, amely elítélte, hogy a társaságok a jelenlétükkel és befektetéseikkel támogatják az elnyomó rezsimet. A Barclay’s Bank részesedése a brit diákbankszámlák piacán 27 százalékról 17-re esett a kampány következtében. A népszerűségvesztés a tőzsdei vállalatoknál a részvényárfolyamra is kihat, ennek csökkenése szintén a tőkekivonás egy formája. A Co-operative Bank felmérése szerint 2002-ben a népszerűtlen brit cégektől 2,6 milliárd fontnyi fogyasztói kereslet vándorolt át a konkurenciához bojkottok miatt.





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

ÉLET-MÓD

1 / 3 455

GASZTRO

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!