Facebook hozzászólás
221

A sztívia az egyik legismertebb természetes eredetű édesítőszer

Az emberek egyre tudatosabbak, és egyre jobban figyelnek arra, hogy mivel édesítik ételeiket, italaikat. Tízből hat ember ügyel arra, hogy az általa fogyasztott élelmiszer mivel van édesítve. Egy friss, édesítőszerekről szóló kutatásból az is kiderül, hogy erre leginkább a nők és az idősebbek figyelnek. Különösen az üdítőitalok és a gyümölcslevek esetében gyakori, hogy megnézzük, mit tartalmaz a termék, és a felmérés arra is rámutat, hogy az édesítőszerek közötti választást döntő módon annak természetes jellege befolyásolja.

Az édes íz az egyik legnépszerűbb a négy alapíz közül, a csecsemők is ezzel az ízzel találkoznak először, hiszen az anyatej is édes. Az elmúlt évszázadok során számtalan édesítőszert fedeztek fel, fejlesztettetek ki és használnak az emberek. Az édesítőszereket két nagy csoportba soroljuk, az energiatartalmú (például a cukor és a méz) és az alacsony energiatartalmú vagy energiamentes édesítőszerek, amelyek között vannak növényi kivonatok is, ilyen például a sztívia.

„Ma már széles választékban állnak rendelkezésre édesítőszerek, valamint az azokkal készült élelmiszerek és italok. Ezek fontos szerepet töltenek be az ideális testsúly elérésében és megőrzésében, valamint a diabétesszel élők diétájának változatosabbá tételében. Nagyon jó dolognak tartom, hogy mindenki ízlése és életmódja szerint választhat számos édesítőszer-alternatíva közül” – mondta el Györki Niké dietetikus.

A reprezentatív kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy a magyar lakosság közel fele alkalmaz édesítőszert ételek, italok édesítésére, és az életkor emelkedésével nő az édesítőszerek népszerűsége.

A választást döntően befolyásolja az a tény, hogy a kérdéses édesítőszer természetes eredetű-e (a válaszadók 53%-a számára ez meghatározó szempont), majd a sorban a megfelelő ár-érték arány és az alacsony kalóriatartam (30-30%) következik.

Az egyik legismertebb természetes eredetű édesítőszer a sztívia, az édesítőszert használók 41%-a ismeri. Főként a nők és az idősebbek részesítik előnyben. A kutatásban részt vevő nők 42%-a ismeri és használja, míg a férfiak és a fiatalabb korosztály esetében ez az arány jóval alacsonyabb (26-27%).

A sztívia Dél-Amerikából származó növény. A belőle kinyert összetevő, a szteviol-glikozid energiamentes, természetes eredetű édesítőszer, amely 200-szor édesebb a kristálycukornál. A megkérdezettek közül azok, akik már hallottak a sztíviáról, tisztában vannak az édesítőszer természetes eredetével, legtöbbjük azt is tudja, hogy alacsony a kalóriatartalma.

A sztíviát ismerő megkérdezetteknek közel a fele leginkább tea, kávé és sütemények készítése során használta már, és egyre többféle ételnél alkalmazzák édesítésre.

A kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy a sztíviaalkalmazók tudatosan használják ezt az édesítőszert, hiszen a használat legfőbb okaként a természetes eredetet jelölték meg (44%), amit az alacsony kalóriatartalom követ (12%).

A Szinapszis Kft. által készített online kérdőíves felmérésben közel 600 magyar, 18 és 70 év közötti budapesti és vidéki lakos vett részt. Az interjúalanyok 47%-a volt férfi, 54%-a nő.



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

KUL-TOUR

1 / 158

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!