Facebook hozzászólás
163

Bob Dylan: Krónikák

A Krónikák szenvedélyes, szellemes, költői és nyílt hangú első kötete ablakot nyit Bob Dylan gondolatainak, érzéseinek lebilincselően változatos tájaira.

Bob Dylan a dalaira kezdettől fogva jellemző, páratlan történetmesélési és kifejező képessége révén rajzol éles képet az életről, az emberekről és helyekről, akik és amelyek szerepet játszottak személyiségének és művészetének kiformálásában. Az ő szemével, az ő mindenre nyitott elméjén átszűrve ismerjük meg, milyen volt Greenwich Village 1961 körül, amikor először Manhattanbe érkezett.

Ez a New York a lehetőségek bűvös városa – a hajnalig tartó, cigarettafüstös bulik, a világirodalomra való rácsodálkozás, a múló szerelmek és életre szóló barátságok születésének színhelye. A szomorkás emlékezéseket borotvaéles, mélyreható, kíméletlen megfigyelések színezik. A történet egy-egy kanyarral érinti New Orleanst (ez a fejezet a magyar kiadás előkészítése idején, 2005 kora őszén különösen szívbemarkoló), Woodstockot, Minnesotát és az Egyesült Államok néhány kevésbé ismert pontját… A Krónikák első kötete őszintén, személyesen, bensőségesen idézi fel azt a rendkívüli korszakot.

„Joan Baez írt rólam egy dalt, amely rengetegszer ment a rádióban; arra ösztökélt benne, hogy álljak ki, nézzek szembe a feladattal, vezessem a tömegeket – legyek hadvezér, a keresztes hadak főparancsnoka. A dal úgy zúdult rám a rádióból, mint egy közérdekű közlemény. A sajtó sem adta fel. Néhanap kénytelen voltam kimozdulni, és adni egy-egy interjút, hogy rám ne törjék az ajtót. A kérdéseik általában így kezdődtek: – Beszélhetünk majd napi eseményekről is? – Hát persze, például miről? – A riporterek bombáztak a kérdéseikkel, én meg újra meg újra elmondtam nekik, hogy nem vagyok senkinek és semminek a szószólója, csak zenész vagyok. Erre úgy néztek a szemembe, mintha a whisky vagy a több marék amfetamin nyomait keresnék. Fogalmam sem volt, mi jár a fejükben. Később utcára került egy cikk ezzel a címmel: „A szóvivő tagadja, hogy szóvivő”. Úgy éreztem magam, mint egy kutyák elé vetett húsdarab. A New York Times torz értelmezéseket közölt a dalaimból. Az Esquire magazin egy négyarcú szörnyet hozott a címlapon: az enyém mellett Malcolm X, Kennedy és Castro arcát viselte. Mi a fenét akarhatott ez jelenteni? Mintha a világ peremére sodródtam volna. Ha volt is valakinek józan tanácsa, útmutatása arra nézve, hogy mitévő lehetnék, az nem jutott el hozzám. A feleségemnek, amikor hozzám jött, sejtelme sem volt arról, mi vár rá. Igazából nekem sem, most pedig itt voltunk egy olyan helyzetben, melyben nem lehet jót lépni.”





Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

PÉLDA-KÉP

1 / 258

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!