Facebook hozzászólás
179

Mennyit költünk idén karácsonyra?

A magyar lakosság a két évvel ezelőttinél átlagosan tízezer forinttal többet, 54 ezer forintot költ karácsonyi ajándékokra az idén, a legtöbben fejenként hét-hét embernek vesznek ajándékot.

Fejenként 54 ezer forintot költünk karácsonykor – Kép: Pixabay

A megkérdezettek átlagosan 7 embert ajándékoznának meg, egy-egy meglepetésére közel 8 ezer forintot költve. Mivel a karácsonyi bevásárlás az átlagosnál jobban megterheli a családi kasszát, a megkérdezettek 41 százaléka már a karácsony előtti hónapokban igyekszik takarékoskodni, míg 25 százalékuk inkább az ünnepek után húzza össze a nadrágszíjat – derül ki a Budapest Bank megbízásából a GFK Hungária által készített legfrissebb felmérésből.  A felmérés szerint ugyanakkor 2011 óta 19 százalékról 25 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik azt mondták, hogy nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta pluszköltségek miatt – közölte a Magyar Távirati Iroda.

A felmérés szerint a lakosság fele az aktuális havi fizetéséből finanszírozza a karácsonyi kiadásokat: 30 százalékuk azért, mert nincs megtakarítása, míg 20 százalékuk úgy nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34 százalék egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor. A folyószámla-hitelkeretét 4 százalék veszi igénybe, a megkérdezettek egytizede pedig a hitelkártya-keretéből is költ ebben az időszakban. Ezzel szemben áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt szinte egyáltalán nem terveznek igénybe venni a karácsony apropóján a kutatás szerint.

Míg a karácsonyi ajándékokat 2011-ben még több mint 80 százalék készpénzzel fizette ki, ez az arány két év alatt 70 százalékra csökkent. Sokkal többen fizetnek ugyanakkor az interneten keresztül: míg két éve mindössze a lakosság 13 százaléka használta ki a világháló előnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki.

A karácsonyi vásár mással is tehet jót
Ajándékozz kézműves tárgyat karácsonyra, amiben a saját szíved mellett azé is benne van, aki készítette! Amellett, hogy így igazi különlegességgel lepheted meg szeretteidet, ráadásul most szombaton azt is bizonyítja a DiP Design Passage és a Közös Piac, hogy a karácsonyi vásárlás kellemes program is lehet adománygyűjtéssel, kézműves programokkal, adventi utcazenével és házi bejglivel.

Jelentősen nőtt a hitelkártyát használók aránya is, 15 százalékról 27 százalékra, és a kártyahasználat is tudatosabbá vált. A kártyabirtokosok 60 százaléka biztos benne, hogy a felhasznált keret teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidőre, és mindössze egytizedük mondta, hogy csak a minimum összeget fogja tudni törleszteni.

Bár az ajándékok 63 százalékát még mindig a bevásárlóközpontokban, plázákban szerzik be a vásárlók, a webáruházak idén már a második helyen állnak 48 százalékkal. Az internet térnyerésének vesztesei jellemzően a kisebb boltok, szaküzletek, de a karácsonyi vásárok is veszítettek népszerűségükből.

A megkérdezettek 21 százaléka a lehető legtöbb dolgot az interneten keresztül igyekszik bonyolítani: itt választja ki az ajándékot, amelyet aztán itt is fizet ki. A válaszadók 14 százaléka bár interneten keresztül rendeli meg az ajándékokat, inkább készpénzben, vagy utánvéttel fizet érte. A többséget azok képviselik, akik az internetet elsősorban előzetes tájékozódásra használják, de az árut az üzletekben szerzik be, míg 17 százalék azok aránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót semmilyen célra karácsony előtt.

A kutatásból az is kiderült, hogy a felnőtt lakosság fele nem tervezi meg előre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján dönt. A készülődést a többség 3-4 héttel a karácsony előtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését.

A legtöbben az idén is ruhaneműt (57 százalék), illatszert (51 százalék) vagy könyvet (49 százalék) vásárolnak szeretteiknek. Kivételt jelentenek ez alól azok a férfiak, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, őket ugyanis leggyakrabban mobiltelefonnal, okostelefonnal lepik meg – olvasható a Budapest Bank közleményében.



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

ÉLET-MÓD

1 / 3 454

GASZTRO

STÍLUS

1 / 630

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!