Nyeregbe!
Biciklivel menni gyorsabb, mint állni a dugóban a kocsival, és olcsóbb is, hisz nem kell benzin, nincs frusztráló parkolóhely-keresés, sem parkolási díj. Ráadásul egészséges.
A magyar fővárosban viszont a napi közlekedésben mindössze 1-2 százalék a kerekezők részaránya. Igaz, Budapesten csupán 178 kilométer kerékpárút van – egy lakosra vetítve 0,1 méter -, és ennyi volt 2008-ban is, pedig a főváros jelenlegi közlekedésfejlesztési tervében az szerepel, hogy 2015-ig 320 kilométerre nyúlik a főhálózat. A hazai biciklisávok egyharmadát ráadásul a járdán alakították ki, ami a legrosszabb megoldás a bringások szerint.
Arra viszont van remény, hogy a nyugat-európai nagyvárosokban jól bevált olcsón bérelhető közbiciklik nálunk is megjelenjenek. Tavaly áprilisban a főváros azt ígérte, akár már 2010 őszétől működhet az a közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer, amelyet döntően európai uniós forrásból szeretnének kialakítani. A bevezetéshez 1009 kerékpárt és kezdetben a belső városrészeken – a tervek szerint a Nagykörúton belül, valamint a budai Duna-parton – átlagosan 300-500 méterenként elhelyezett, összesen 73 dokkolóállomást ítélnek szükségesnek a szakemberek. A koncepciót kidolgozó Parking Kft. – az önkormányzat háttérintézménye – közvélemény-kutatása szerint a Budapesten naponta közlekedő 450 ezer autós 5 százaléka egy jelképes összeg fejében lecserélné autóját kerékpárra. Az Origo úgy tudja, a felmérés szerint Budapest teljes lakosságának 16 százaléka, körülbelül 300 ezer ember használná kisebb-nagyobb rendszerességgel a kölcsönözhető kerékpárokat.
A Fővárosi Közgyűlés tavaly májusban döntött arról, hogy a megvalósításhoz pályázik uniós forrásokra, és elfogadta, hogy 420 millió forintot biztosít az összességében 1,32 milliárd forintba kerülő beruházáshoz. A pályázatot júniusban nyújtották be a Pro Régiónak, azóta azonban a kormány által is kiemelt projektté nyilvánított fejlesztésről nincs hír. A Piac & Profit kérdésére a főváros sajtóosztálya elmondta: a csúszás oka az, hogy az előkészítés a tervezettnél tovább tartott. A kerékpárkölcsönző rendszer sorsáról elvileg március végén tárgyal a közgyűlés, és kedvező döntés esetén a Parking Kft. megkezdi a megvalósíthatósági tanulmány elkészítését. Ha most minden a tervek szerint alakul, jövő nyárra elindulhat a projekt.
Hozzászólás zárolva.