Facebook hozzászólás
319

ÉJJELLÁTÓ

Világíthatnak a kerékpárutak a Dunakanyarban

Kísérleti jelleggel világító szemcséket kevertek a Duna-menti kerékpárút burkolatába Esztergomnál, mintegy 230 méteren. A próbaüzem tapasztalatai alapján, az úthasználók észrevételeit figyelembe véve döntenek majd arról, hogy a technológiát további szakaszokon is alkalmazzák-e.

A műszaki megoldásnak köszönhetően kényelmesebbé és biztonságosabbá válik az egyébként kivilágítatlan útszakasz esti, éjszakai használata. A biciklisták napnyugta után és napkelte előtt is könnyedén követhetik az út nyomvonalát – írja az MTI az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményére hivatkozva.

Nekik készül. Fotó: pixabay.com
Nekik készül. Fotó: pixabay.com

A szemcsék a napsütéses órák számától függően 5-6 órán keresztül világítanak nagyobb fényerővel, de ezt követően is jobban láthatóvá teszik az utat. Az innovatív technológia alkalmazásával megtakarítható a közvilágítás kiépítésének költsége, a lámpák energiafogyasztása és fényszennyezése.

A kivitelezők az ideális arány kiderítése érdekében egyes részszakaszokon különböző méretű és mennyiségű szemcsét kevertek az út anyagába. A munkálatok október közepén kezdődtek meg, és néhány héten belül le is zárultak, így megindulhat a kísérleti jellegű beruházás tesztüzeme. A szakemberek a következő hónapokban folyamatosan figyelik az útfelület minőségének alakulását a téli hidegben, fagyokban.

A Magyar Közút projektjében használt anyag a felületre szórva fényt kibocsátó burkolatjelek készítésére, vagy átlátszó anyagba keverve lassítószigetek, járdák padkáinak fényfestésére is alkalmas lehet.

„A világító útburkolat kipróbálását is az tette lehetővé, hogy a kormány 2018-tól bevonta társaságunkat a külterületi kerékpárutak fenntartásába. A gondjainkra bízott, több mint 1000 kilométernyi hálózat egységes színvonalú karbantartása mellett, a három éve indított Kísérleti Út- és Hídépítési Programunkban vizsgáljuk az innovatív megoldások széles körű használatának lehetőségét is. Az esztergomi beruházásban a szemcsék viselkedésének vizsgálata érdekében megvalósult a pályaszerkezet teljes cseréje, a beruházás összes költsége így is 25 millió forint alatt maradt. A próbaüzem tapasztalatai alapján, az úthasználók észrevételeit figyelembe véve döntünk arról, hogy a technológiát további szakaszokon is alkalmazzuk-e” – mondta Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója.



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

ÉLET-MÓD

Minden, amit tudni érdemes a szemfenékvizsgálatról

A tévhitekkel ellentétben a szemészeti vizsgálat nem egyenlő az optikákban végzett éles látás vizsgálattal.…

Esküvői ajándék – Hogyan válasszuk ki a megfelelő nászajándékot?

Az esküvői ajándék kiválasztása komoly feladat lehet. Szeretné az ifjú párt valamivel megajándékozni, ami örömet…
1 / 3 461

KUL-TOUR

1 / 158

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!