Facebook hozzászólás
512

Interjú Hegedűs Andrea textiltervezővel

A járvány nem blokkolja az alkotóerőt

Rendületlenül járja a textilkereskedéseket, hogy személyesen válassza ki a munkáihoz szükséges alapanyagokat, rendszeresen megfordul abban az üveggyárban, ahol üvegtextil alkotásai készülnek, miközben online órákat ad és vizsgáztat is a budapesti Metropolitan Egyetemen (METU). Hegedűs Andrea Ferenczy Noémi – díjas textiltervező művésztől, a METU egyetemi docensétől azt is megtudakoltuk, hogy a fentebb említett tevékenységeket hogyan tudta a járvány alatt is viszonylag gördülékenyen ellátni.

  • Tervezőként te személyesen keresed fel a textilkereskedéseket és választod ki a megfelelő anyagokat a készülő munkáidhoz. A járvány miatt elrendelt zárlat, ami boltzárat is jelentett egy időben, hogyan érintette a munkádat? Mit tudtál tenni, hogy mindig hozzájuss a megfelelő alapanyagokhoz?
Hegedűs Andrea, üvegtextil tervező. Fotó: Hegedűs Andrea
Hegedűs Andrea, üvegtextil tervező. Fotó: Hegedűs Andrea
  • Szerencsére a nagy-, és kiskereskedők is kellő rugalmassággal, segítőkészen alkalmazkodtak a kialakult helyzethez, persze a jó munkakapcsolat ilyenkor sokat segít. Folyamatosan lehetett és lehet rendelni mintakönyvekből kiválasztott anyagokat, aminek a szállítási ideje az elmúlt év első tavaszi zárlatánál kicsit elhúzódott, de a megrendelők türelmesebben vártak, sőt örültek, hogy egyáltalán tudjuk folytatni az elkezdett munkákat. Mostanra már minden textilkereskedés kialakította a megfelelő biztonsági körülményeket ahhoz, hogy a tervezőket továbbra is gördülékenyen kiszolgálják, mivel az építkezések, a belsőépítészeti munkálatok nem álltak le. Az idei új kollekciók mintái is kezdenek beérkezni az üzletekbe, amit örömmel látok, hogy nem állt le teljesen az élet, a kezdeti és a folyamatos nehézségek ellenére sem. A forgalmazók próbálják tartani az általuk kínált minőségi választékot, hogy senki ne veszítse el az alkotókedvét.
  • Specialitásod az üvegtextil; nem csupán a tervezésben, de a gyártásban is részt veszel. Ismét csak azt kérdezem, hogy a lockdown hogyan érintette a munkádat? Be tudtál menni a műhelybe, és ha igen, ott milyen biztonsági rendszabályok mellett tudtál dolgozni?
  • Az üveggyár, ahol készülnek az üvegtextil alkotásaim nem zárt be, továbbra is fogadtak a műhelyben, ahol a lamináló üzem egy nagy légterű csarnok, így be lehet tartani az egymás közötti távolságot a maszk viselése mellett. Az általam kedvelt és megbecsült brigád tagjai, akikkel már hosszú évek óta jól tudunk együtt dolgozni, mindig érdeklődve hajolnak a munkáim fölé, mit is csinálok, olykor elfelejtkezve a távolságtartásról, amit kellő humorral lehet feléjük jelezni.
  • A textiltervezés mellett tanítasz is, a Metropolitan University (METU) tanára vagy. A felsőoktatási intézmények a járvány alatt át kellett álljanak a digitális oktatásra. Milyen tapasztalataid voltak az oktatás során?
  • Elég érdekes volt tavaly az online diplomavédés, ahol a tapintani való anyagokat csak virtuálisan láthattuk, viszont nagyon felkészültek voltak a hallgatók, összeszedett, jól értelmezhető prezentációkat készítettek a tervezési folyamatról, az anyagkísérletekről és megvalósulásról. Nehéz időszakot élünk át hallgatói és oktatói oldalon is, folyamatos útkeresés jellemzi az online térben való színvonalas, érdekfeszítő oktatást, a figyelem megtartását, a motiváció felébresztését. Igen nehéz egy szürke dobozon keresztül sugározni a személyes, spontán beszélgetések energiáját, a műhelyhangulat közösségi alkotóerejét, melyek mindenki számára már hiányoznak.

 



Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

PÉLDA-KÉP

1 / 258

KUL-TOUR

1 / 158

STÍLUS

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!