Facebook hozzászólás

Front-stressz,- amitől Te is más leszel…

Rosszul viseli, amikor front közeleg? Akkor pontosan olyan, mint millió más ember. Az emberek több mint fele megérzi az időjárás-változást, a nők legalább háromszor többen, mint a férfiak. Ugyanakkor maga az időjárás nem tesz beteggé.

 A frontok változása panaszokat válthat ki és erősíthet meg. Tipikus tünetek: fejfájás, migrén, légszomj, ingerlékenység, verejtékezés.

MIÉRT OKOZ GONDOT?

Normális esetben az embernek 14 napon belül sikerül a legszélsőségesebb klímaviszonyokhoz igazodnia. A szervezet szabályozómechanizmusa állandóan 37 fokon tartja a testhőmérsékletet, a meteorológiai helyzettel összehangolja a vérnyomást, a hormontermelést és az immunrendszert. De ha a hőmérséklet, a légnyomás és a levegő páratartalma hirtelen egyszerre megváltozik, a szervezet csak baktat utána, nem sikerül egyszerre átállnia. Mivel lényegesen több nő szenved az időjárás-változástól, az orvosok főként hormonális okokra vezetik vissza a frontérzékenységet.

MILYEN IDŐJÁRÁSOK LÉTEZNEK?

Az időjárás-érzékenységnek ma négy típusát különböztetjük meg:

Az embernek a hirtelen változással nincs semmilyen problémája. Gyorsan igazodik hozzá.

Az időjárást érzőknél a légnyomásváltozás közvetlenül a közérzetre hat. Ingerlékenységgel, fejfájással, depressziós hangulattal reagálnak rá.

Az időjárást előre érzőknél már a változás előtt kb. 48 órával jelentkeznek panaszok: pl. egy fájó sebhely jelzi előre a klímaváltozást.

Az időjárásra érzékenyeknél már kezelt betegségek jelentkeznek, pl. reuma, a vegetatív idegrendszer működési zavarai.

Valóban olyan jelentősen változott meg az időjárás, vagy csak mi lettünk érzékenyebbek? Az időjárás lett agresszívabb. Az ózon, a kipufogógázok és a savas eső “gondoskodik” a fokozódó időjárás-érzékenységről. A legfontosabb ok mégis a környezeti edzettség hiánya. Túl gyakran ülünk a meleg szobában ahelyett, hogy kint lennénk a szabadban. A klíma stressz elleni legjobb szer ugyanis az edzettség. Minél gyakrabban szembesül a szervezet a váltakozó hő ingerekkel, védekező rendszere annál jobban működik. Az időjárásgyógyászok tanácsa: lehetőleg sokat mozogjunk a szabadban, még rossz idő esetén is.

FRONTÉRZÉKENYSÉG, NEM HIPOCHONDRIA

A szervezet néha túlzásba viszi az időjárásra való reagálást. A rossz alapközérzethez még hirtelen hangulatváltozás, fejfájás, keringési zavarok, alvás problémák és depresszió társulhat anélkül, hogy a tüneteknek szervi okai lennének. Az ilyen embereket az orvosok front érzékenyeknek nevezik. Érdekes módon minden harmadik ember front érzékeny. Köztük sok a nő, mivel a nők idegrendszere érzékenyebben reagál az időjárás-változásokra., s ezért könnyebben kerülhet sor hibás reakciókra, amely különösen a keringési rendszert, az anyagcserét és a hormonháztartást érinti. Ezzel szinte programozódik az alvászavar, a vérnyomás leesése és a migrén.

MIT TEHET EGY FRONTÉRZÉKENY?

Egységes recept nincs. Mindenki másképp reagál a klímaváltozásra. Egyiket egy közelgő front, másikat a hirtelen hidegbetörés gyötri meg. Az okot megtalálni nem egyszerű. Az orvosok javaslata: legalább két hónapon keresztül vezessünk naplót a panaszokról és a fellépő panaszok mellé az időjárási helyzetet is jegyezzük fel. Az orvosmeteorológia konkrét utalásokat ad, hogy a pillanatnyi helyzet kire hogyan hat. Az emelkedő légnyomás hatására több adrenalin termelődik a szervezetben, ami hajlamossá tesz kólikára, görcsökre.

Hogy ne súlyosbodjon a helyzet

Csökkentsük az alkohol- és nikotinfogyasztást.

Járjunk rendszeresen masszázsra.

Gondoskodjunk a rendszeres ellazulásról.

Ha a barométer esik, emelkedik a légnyomás, ami fejfájást, szapora szívverést, szívtáji szorító fájdalmat okoz.

A szívnek és az ereknek általánosan jó tréning:

Rendszeres szauna

Váltott zuhany

Relaxáló és aromamasszázs.

Ha reuma és ízületi fájdalmak gyötrik, egy élénkítő olajos masszázs (pl. szegfű, rozmaring) segít.

SZÉP ÁLMOKAT

Ha újra meg újra felébred vagy izzadságban úszva tapad a lepedőhöz, az valószínűleg az időjárástól van. Fontos, hogy mielőtt aludni tér, jól szellőztesse ki a szobát, az ablakot hagyja nyitva.

Próbálja ki!

Egy csésze galagonyatea elálmosít.

A citromfű nyugtatja az idegeket.

Ha zúg a feje, jót tesz egy gyengéd fejbőrmasszázs.

Elalváskor a sötét gondolatok ellen segít az orbáncfű rendszeres és huzamos használata.

JENI ZSUZSANNA

forrás:www.ujszo.com

Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

PÁRKAPCSOLAT

Így add bele a szíved!

Bár a piros szín és a szív évszázadok, ha nem évezredek óta, a szerelem jelképe, párunk egy doboz szív alakú bonbon láttán bizony elgondolkodhat: hol marad mindebből a gesztus és a kreativitás? Vannak…
1 / 210

Receptek

DIVAT ÉS SZÉPSÉG

1 / 143

Test és lélek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!