Óbudán kétszáz éven át működött a Goldberger Textilgyár. Az alapító, Goldberger Ferenc 1784-ben nyitotta meg kékfestő üzemét. A 19. században a kis vállalat nagy textilgyárrá fejlődött, olyannyira sikeresek voltak, hogy még Ferenc József császár és felesége Sissi is ellátogattak ide. A II. világháború után a gyárat államosították és hanyatlásnak indult. A rendszerváltást követően 1997-ben szűnt meg végleg a termelés. De az épületek ma is állnak.
A többezer négyzetméteren romjaiban is impozáns épületegyüttesben egyre több kreatív cég látott fantáziát. Egyes részeit felújították, itt rendezték be irodáikat, műhelyeiket. Találunk itt művészeti galériát, dobiskolát, gaszto-céget, reklámügynökséget, filmstúdiót. Tíz éve ide költözött cégével, a Super Channel-lel Remete Tibor is. Tibor közgazdászként kezdetben rendezvényeket szervezett, majd kreatív, kommunikációs kampányokat irányított. Ahogy mondja, mindig is a kreatív fejlesztői tevékenység állt szakmai érdeklődésének középpontjában.
Legújabb ötlete, hogy a régi textilgyárban működő vállalkozásokat összefogva egy új gazdasági, szellemi, kulturális központot hozzanak létre Óbudán.
„Ezt az egészet mi egy városfejlesztési akcióterv részeként tekintjük: a prototípusa annak a szellemiségnek, hogy hogyan lehet egy közeget bemozdítani. Adta magát a helyzet: ami régen egy textilgyár volt, most egy kreatív gyár. Csak éppen már nem egy szereplő viszi, mint anno a Goldberger család, hanem 40-50 kreatív vállalkozás, akik itt egy XXI. századi kreatív gyárként működnek. Goldberger Design District néven indítottuk el a programot, amiben összekapcsoljuk őket. Az a cél, hogy a vállalkozások tudjanak egymásról, inspirálódjanak, és akár új üzleti lehetőségeket is teremtsenek. Hiszek abban, hogy egy ilyen összefogással, Óbuda sokkal vibrálóbb és élhetőbb hely lehetne, mint most” – mondja Remete Tibor.
Tibornak nem ez az első közösségépítő, értékgyűjtő ötlete. Nyolc évvel ezelőtt ő találta ki a Highlights of Hungary platformot, melyben kategóriák nélkül gyűjtik az értékteremtő teljesítményeket. A Highlights gazdasági, társadalmi, kulturális innovációkat fedez fel. Olyan emberekre hívja fel a figyelmet, akik sokat tesznek azért, hogy szűkebb, tágabb környezetük élhetőbb legyen.
A Highlights mára sikeres márkává nőtte ki magát. Mi inspirált, hogy új, az előzőnél nem kisebb fába vágd a fejszéd?
Ha nagyon mély dolgot akarok mondani, de egyszerűen, akkor az mozgat, hogy jobb legyen a környezetünk, vonzóbb legyen, attraktívabb, érdekesebb, izgalmasabb. Azért Óbudán, mert én nagyon régóta itt élek. A bázis, a régi textilgyár pedig adta magát, hiszen itt az irodánk. Azt gondoltam, hogy hazai pályán kell először megmutatni, milyen óriási ereje, hatása lehet az összefogásnak. Amikor elkezdtünk a többi céggel, vállalkozással beszélni erről, mindenki nagyon lelkes lett. Már csak attól is, hogy valaki ezt egy ilyen kreatív katalizátorként elkezdi összehuzalozni. Ez az energia mozgatja a világot, kicsiben és nagyban is.
Mi volt a fejedben, amikor a Goldberger Design District programot elkezdted szervezni? Minek kellene itt működnie, és hogyan?
Minden nap megélem, hogy Óbuda milyen sokszínű. Jelentős ókori építészeti emlékei vannak, de mellette ott a panelrengeteg. Emellett a Duna partján a természeti környezet is nagyon izgalmas közeget kínál. Ez az eklektika számtalan lehetőséget rejt.
Olyasféle központ lehetne, mint egy óbudai agóra?
Abszolút! Most a régi textilgyár területén működik 40-50 cég, mint egy kreatív gyár. De ha ezt kinyitjuk, a kirakatukat elkezdjük jobban megformázni, akkor egy közösségi színtér is lehet. Hiszen ezek a vállalkozások újszerűen gondolkodnak a saját területükről. Ha a saját üzleti tevékenységükben tudnak úttörők lenni, akkor a környezetük formálására is pozitív hatással tudnak lenni. Ha ők összefognak, akkor ez képezhet egy olyan erőteret, ami akár az egész városrész életére, hangulatára kihat. Én csak katalizátor vagyok, hogy a változtatást elkezdjük közös üggyé formálni. És akkor majd előbb-utóbb nyilván észreveszi az önkormányzat is, a városlakók is, hogy tényleg több van Óbudában, és hogy ezt a potenciált sokkal könnyebb úgy beváltani, hogyha csinálunk valamit, minthogyha nem csinálunk semmit.
Szellemi értelemben is ki akarjuk nyitni ezt a gyárnegyedet. Szeretnénk bevonni a közös gondolkodásba a három itt lévő egyetemet is. Két gazdasági, üzleti egyetem és egy műszaki egyetem kampusza működit a kerületben, csak egyelőre nincsenek bekötve az óbudai vérkeringésbe. Hogy csak egy példát említsek: ha közöttük és az üzleti élet szereplői között szorosabb lesz a kapcsolat, a hallgatóknak itt helyben lesz lehetőségük gyakornoki helyet, munkát találni. Ami mindenkinek jó, hiszen az itteni cégek is keresik a friss tehetségeket, a jövő generációját.
Megkerestétek a lehetséges szereplőket, amint mondod, mindenki lelkes. Mi a következő lépés?
Október 13-án lesz egy rendezvényünk a gyár területén. A programot egy Kassák-esttel nyitjuk, Prieger Zsolt, az Anima Sound System alapítója és Törőcsik Franciska színésznő közreműködésével. Kassák óbudai kötődésű avantgárd művész volt. Biztos, ha még élne, benne lenne ebben a buliban, vagy akár ő találta volna ki! Működik itt egy dobiskola. Ebben az indusztriális, nyers közegben csinálunk egy dobos performanszt. Az a cél, hogy összejöjjenek a ház lakói, és néhány külső szereplő, hogy érezzék meg ennek a közegnek a vagányságát és elinduljon egy párbeszéd. Ezek az emberek ezer szállal kötődnek ide, mi lehetőséget teremtünk a találkozásra. De ők fogják inspirálni egymást. Mi elültetjük ennek a magjait és reményeim szerint ez hamarosan szárba szökken, és termőre fordul.
A végcél az, hogy jobb város legyen, jobb kerület legyen Óbuda. Nem kell mindig másra várni, amikor mi is tehetünk érte! És ebben a textilgyár és szűkebb környezete csak a kiindulópont lenne. Az én vízióm, egy olyan kreatív tengely, aminek ezen kívül a Római part, a Graphisoft park is része lehetne. Mi most elkezdjük összekötni ezeket a szereplőket.
Én cselekvéspárti vagyok. Azt gondolom, hogy a kapcsolódás, különösen a mai offline világban nagyon fontos dolog. Egymás mellett élünk, de érdemes összekapcsolódni, mert ebből, akár üzlet lesz, akár barátság, vagy egyszerűen inspirálódunk egymás révén, de mindenképp valami pozitív dolog születik.
Sikeres vagy a munkádban, több jól működő céget igazgatsz. Mi a csudának vetted a nyakadba ezt az egészet?
Azt gondolom, hogy akit az értékteremtés egyszer elkapott, az nehezen tud belőle kiszállni. A megélhetés szempontjából ez nem egy jó vállalás, de nem is azért csinálom. Az érdek és az érték egyensúlya fontos. Az a cél, hogy értéket tudjak teremteni úgy, hogy fenntarthatóan működtetni is tudjam ezeket a fejlesztéseket. Egy kicsit mindig a jelen előtt megyek, és próbálom magammal húzni azokat a szereplőket, akikről úgy gondolom, hogy sokat tehetnek egy ilyen jó ügyért.
Ezt is olvasd el:
https://eletforma.hu/elet-mod/muveszettortenelem-utazz-velunk-grazba/
https://eletforma.hu/elet-mod/civil-negyed-utcarol-lakasba-egyesulet/